Данъчна декларация по чл. 49, ал. 3 от ЗМДТ за облагане с данък при безвъзмездно придобиване на имущества
Данъчна декларация по чл. 49, ал. 3 от ЗМДТ за облагане с данък при безвъзмездно придобиване на имущества
Какво представлява услугата
Описание
Данъчна декларация по чл. 49, ал. 3 от ЗМДТ се подава в случаите на безвъзмездно придобиване на имущества, различни от недвижими имоти, ограничени вещни права върху тях и моторни превозни средства.
Декларацията се подава в двумесечен срок от датата на придобиване, в общината по постоянния адрес, съответно седалището, на данъчно задълженото лице. Лицата, които нямат постоянен адрес, подават декларацията по настоящия си адрес.
Декларация по чл. 49, ал. 3 от ЗМДТ се подава от задълженото за данъка лице:
- приобретателят (новия собственик);
- при замяна – лицето, което придобива имуществото с по-висока стойност, освен ако е уговорено друго;
- двете страни – когато това е изрично уговорено. В този случай те носят солидарна отговорност;
- прехвърлителят – когато има изрична уговорка за това. В случая другата страна е поръчител;
- прехвърлителят – когато приобретателят е в чужбина.
Не се подава декларация по чл. 49, ал. 3 от ЗМДТ в следните случаи:
- за придобитите по дарение имущества между роднини по права линия и съпрузи;
- при безвъзмездно прехвърляне на имущества, когато прехвърлянето е в изпълнение на задължение, произтичащо от закон или въз основа на акт на Министерския съвет за безвъзмездно предоставяне на имущества на инвеститори по приоритетни инвестиционни проекти.
- за получени обичайни подаръци;
- за придобитите имущества по реда на Закона за приватизация и следприватизационен контрол и за непаричните вноски в капитала на търговско дружество, кооперация или юридическо лице с нестопанска цел;
- за получените и предоставени дарения и юридическите лица с нестопанска цел, регистрирани в Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност.
- Правно основание
- Закон за местните данъци и такси, чл. 49, ал. 3
- Какво е необходимо да приготвя предварително
За да заявите услугата, трябва да подадете заявление - декларация по образец, заедно с описаните в точка 5 от заявлението документи.
В точка 5 от декларацията съдържа опис на приложените копия на документи, удостоверяващи датата на придобиване на имуществото /договори, приемо-предавателни протоколи или други/, тъй като прилагането на такъв документ е задължително.
В т. 5 се описват също и задължителните документи за случаите на освобождаване от данък по № 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11 и 13 на т. 4, когато някое от посочените основания е налице.
Образци на документи
Възможни начини за заявяване
- Описание на електронно заявяване
Преди да започнете електронно заявяване:
- Необходимо е да инсталирате на вашия компютър Квалифицирано удостоверение за квалифициран електронен подпис (КУКЕП) или Квалифициран електронен подпис (КЕП).
- Необходимо е да притежавате профил в системата „Електронно връчване“.
- Уверете се, че имате инсталиран Adobe Reader. Изтеглете последната версия тук.
За да заявите услугата:
- Изтеглете подходящо заявление от връзката в секция "Образци на документи" .
- Съхранете електронната форма на вашия компютър.
- Отворете формата с Adobe Reader.
- Натиснете с мишката върху поле от формата, за да го попълните.
- Попълнете всички полета с изискваната информация.
- От падащото меню в края на формата изберете начина, по който желаете да заявите услугата.
- След попълване на полетата натиснете с мишката в поле Подпис за да подпишете документа с Вашия Квалифициран електронен подпис (КЕП) и да се генерира уникален номер на заявката.
- Проверете наличието на генериран номер в полето "Уникален номер на заявка". Този номер е идентифициращ заявената от вас услуга и по него ще можете да проверявате статуса на заявлението в системите еВръчване и еПлащане. Ако в това поле липсва генериран номер моля уверете се, че правилно сте изпълнили предходните стъпки.
- След като подпишете, съхранете формата на вашия компютър.
Съхранената, попълнена и подписана форма е необходимо да изпратите чрез системата „Електронно връчване“ към Общинска администрация
или
Натиснете бутона Заяви услугата за връзка със системата.
- Такси и срокове за предоставяне на услугата
Срок за предоставяне на услугата
Срок за подававане на декларация по чл. 49, ал. 3 от ЗМДТ: Декларацията се подава в двумесечен срок от датата на придобиване, в общината по постоянния адрес, съответно седалището, на данъчно задълженото лице. Лицата, които нямат постоянен адрес, подават декларацията по настоящия си адрес. Определяне на дължим данък: Общинската администрация определя дължимия данък въз основа на декларираните данни и на определения с наредбата по чл. 1, ал. 2 ЗМДТ размер. Срок за изплащане на дължим данък: При прехвърлянето на имуществото; В 2-месечен срок при безвъзмездно придобиване на имущество.
- Резултат от услугата
Кой издава резултата от услугата
Органи по приходите / длъжностни лица от звено "Местни данъци и такси" към съответната община
- Услугата се предоставя от общински администрации
- Допълнителна информация
Услугата се предоставя от
Кой може да предостави информация за услугата
Специализирана администрация, отдел "Местни данъци и такси"
Допълнителни данни за услугата
Вътрешно административна услуга: Не
Последна актуализация: 12.12.2022 г.