Z6_PPGAHG8001C6B0QP77BB1I2HU1
Всичко за електронните услуги в България - бързо и лесно
Z7_PPGAHG8001RLB0Q5AVKQL510H7

Категоризиране на туристически хижи, туристически спални, туристически учебни центрове

Какво представлява услугата

Описание

Изисквания

Туристическите хижи, туристическите учебни центрове и туристическите спални подлежат на категоризиране по Закона за туризма независимо от вида на тяхната собственост и начина на управлението им.

 

Туристическите хижи се категоризират в следните категории: "един еделвайс", "два еделвайса" и "три еделвайса"

Туристическите учебни центрове се категоризират в следните категории: "два еделвайса" и "три еделвайса"

Туристическите спални се категоризират в следните категории: "един еделвайс", "два еделвайса" и "три еделвайса"

 

Изискванията към туристическите хижи, туристическите учебни центрове, туристическите спални и редът за определяне на категория, отказ, прекратяване и понижаване на определената им категория се определят с наредба на министъра на туризма.-тук линк към наредбата

 

Чрез един формуляр „Заявление-декларация“ може да се подаде искане за категоризиране на туристическия обект до министъра на туризма. Заявлението е по образец. 

 

Изискванията към лицата, които заявяват услугата са:

1.  Да е търговец по смисъла на Търговския закон или юридическо лице, което има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност, включително по законодателството на друга държава - членка на Европейския съюз, и на държава – страна по Споразумението за  Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария;

2.  не е в производство по несъстоятелност или в ликвидация.

3. има персонал с изискуемото образование и езикова квалификация, като за управленския персонал се изисква и стаж.

 

Категоризацията се извършва от министъра на туризма или оправомощено от него длъжностно лице чрез вписване в Националния туристически регистър.  Регистърът е публичен. На вписаните в регистъра лица се издава удостоверение за категоризация.  Регистрацията е със срок на валидност 5 години.

 

Процедура

За да получи категоризация на туристическия обект и вписване в публичния Национален туристически регистър  лицeто, което ще извършва хотелиерство в туристически хижи, туристически учебни центрове и туристически спални или упълномощено от него лице, подава заявление-декларация по образец. линк към заявлението.

 

В завление-декларацията се декларират най-малко:

- Наименование на лицето, както и името на туристическите хижи, и/или на туристическите учебни центрове, и/или на туристическите спални (с изписвне с  български и с латински букви) и адрес; телефон/факс и адрес на електронна поща, ако разполага с такива; в противен случай се изписват имената на упълномощеното лице и неговите телефон/факс и адрес на електронна поща;

- ЕИК и/или основанието, на което лицето има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност, вклю1ително по законодателството на друга държава - членка на Европейския съюз, и на държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария;

- лицето не е в ликвидация - за лицата които не са търговци;

- обстоятелства, свързани с документите за собственост на обекта, в случаите, когато има налична информация в Агенцията по вписванията; в противен случай обстоятелствата се удостоверяват при проверка на място;

- обстоятелства, свързани с данните от публичния регистър на спортните обекти и обектите за социален туризъм по чл. 48а от Закона за физическото възпитание и спорта.

 

Образецът се подписва от законния представител на заявителя, съгласно търговската му регистрация, или от изрично упълномощено от него лице в обикновена писмена форма. Заявлението-декларация и приложенията към него се подават на български език.

 

Лицата, за които е настъпила промяна в обстоятелствата, вписани в регистъра, подават до министъра на туризма заявление по образец за промяна в обстоятелствата съгласно приложението по чл. 4, ал. 3 от наредбата по чл. 165, ал. 2 от ЗТ в срок до един месец от настъпването й. Към заявлението се прилага копие на документа удостоверяващ промяната и документ за платена такса съгласно Тарифата за таксите, които събират по Закона за туризма.

При промяна на лицето, извършващо дейност в категоризиран обект, новото лице в 30-дневен срок от промяната подава заявление по образец до министъра на туризма за отразяване на промяната във вписаните обстоятелства в Националния туристически регистър.

За изменение и/или допълване на удостоверението и вписване в регистъра се подава заявление-декларация до министъра на туризма и документи, удостоверяващи промяната.

 

Ограничения и условности:

За вписване на промяната се дължи такса съгласно Тарифата за таксите, които се събират по закона за туризма, приета с ПМС № 355 от 15.12.2016 г. (обн. ДВ, бр.102 от 23.12.2016 г.), както следва:

- За вписване на настъпили промени, когато промяната води до издаване на нов (актуализиран) документ  -  150 лева.

- За вписване на настъпили промени, когато промяната подлежи на отразяване само в НТР, без да се издава нов актуализиран документ (удостоверение) – 50 лв.

 

- Правно основание

Закон за туризма - чл. 129, ал. 3

- Какво е необходимо да приготвя предварително

Лицето, което ще извършва хотелиерство  в туристически хижи, туристически учебни центрове, туристически спални  или упълномощено от него лице подава до министъра на туризма

1. Заявление за категоризиране, съгласно Приложение № 5, както и следните документи::

 

- Копие на договор за наем или на друг договор, от който е видно, че са налице условия лицето да извършва съответната туристическа дейност в обекта;

- Изрично пълномощно в оригинал, когато заявлението-декларация се подава от пълномощник;

- Копие от документ за платена такса.

Образци на документи

Възможни начини за заявяване

Със заявление на гише в център за административно обслужване,Със заявление по пощата,През портал за предоставяне на електронни услуги,Със заявление по електронна поща

- Описание на електронно заявяване

Преди да започнете електронно заявяване:
 

  1. Необходимо е да инсталирате на вашия компютър Квалифицирано удостоверение за квалифициран електронен подпис (КУКЕП) или Квалифициран електронен подпис (КЕП).
  2. Необходимо е да притежавате профил в Системата за сигурно електронно връчване.
  3. Уверете се, че имате инсталиран Adobe Reader. Изтеглете последната версия тук.

 

За да заявите услугата:
 

  1. Изтеглете подходящо заявление от връзката в секция „Образци на документи“.
  2. Съхранете електронната форма на вашия компютър.
  3. Отворете формата с Adobe Reader.
  4. Натиснете с мишката върху поле от формата, за да го попълните.
  5. Попълнете всички полета с изискваната информация.
  6. След попълване на полетата натиснете с мишката в поле Подпис за да подпишете документа с Вашия Квалифициран електронен подпис (КЕП) и да се генерира уникален номер на заявката.
  7. Проверете наличието на генериран номер в полето "Уникален номер на заявка". Този номер е идентифициращ заявената от вас услуга и по него ще можете да проверявате статуса на заявлението в системите еВръчване и еПлащане. Ако в това поле липсва генериран номер моля уверете се, че правилно сте изпълнили предходните стъпки.
  8. След като подпишете, съхранете формата на вашия компютър.

 
 

Съхранената, попълнена и подписана форма е необходимо да изпратите чрез системата „Електронно връчване“ към Министерство на туризма.

 

или

 

Натиснете бутона Заяви услугата за връзка със системата.

- Такси и срокове за предоставяне на услугата

Срок за предоставяне на услугата

14 дневен срок

Начини на плащане

По банков път,На гише в административно звено за обслужване с банкова карта

Такси

За услугата се заплаща цена

 За разглеждане на документи за категоризиране на туристически хижи, туристически учебни центрове и туристически спални – за легло – 4 лв. на легло;

За вписване в НТР на туристически хижи, туристически учебни центрове и туристически спални – за легло – 4 лв. на легло;

 За потвърждаване на категорията на туристически хижи, туристически учебни центрове и туристически спални – за легло – 7 лв. на легло;

 

 

- Резултат от услугата

Описание

Резултатът от услугата може да получите в:


Отдел "Човешките ресурси, административно и информационно обслужване"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Сердика, ул. Съборна № 1, п.к. 1000
Телефон за връзка: (02) 9046809
Работно време: от 09:00 до 17:30, Работното време на административните звена, които осъществяват административно обслужване на гражданите, е от 9,00 до 17,30 ч.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания

Кой издава резултата от услугата

Министър на туризма

Как ще получа резултата

Като електронен документ в профила на заявителя в системата за сигурно електронно връчване,Като електронен документ чрез портал за предоставяне на електронни услуги,На хартиен носител на гише в центъра за административно обслужване,На хартиен носител чрез лицензиран пощенски оператор

+ Административни звена, предоставящи услугата

Отдел "Регулиране на туристическите дейности"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Средец, гр. София, ул. „Съборна“ № 1, п.к. 1000
Код за междуселищно избиране: 02
Адрес на електронна поща: edoc@tourism.government.bg
Работно време: Стандартно, от 09:00 до 17:30, обедна почивка 30 минути между 12,00 и 13,00 ч.

 

Дирекция "Туристическа политика"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Средец, ул. „Съборна“ № 1, п.к. 1000
Код за междуселищно избиране: 02
Адрес на електронна поща: edoc@tourism.government.bg
Работно време: Стандартно, от 09:00 до 17:30, Работното време на административните звена, които осъществяват административно обслужване на гражданите, е от 9,00 до 17,30 ч.

- Допълнителна информация

Доставчик на услугата

Министерство на туризма

Идентификатор: 1468

Кой може да предостави информация за услугата

Министерство на туризма

Допълнителни данни за услугата

Вътрешно административна услуга: Не