Приемане на Декларация образец № 1 "Данни за осигуреното лице" (включително по електронен път)
Приемане на Декларация образец № 1 "Данни за осигуреното лице" (включително по електронен път)
Какво представлява услугата
Описание
Заявители на услугата са работодателите, осигурителите и техни клонове и поделения, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица или упълномощени от тях лица.
Декларациите се подават в съответната компетентна структура на НАП.
За физическите лица, включително едноличните търговци, компетентна е ТД на НАП по постоянния им адрес, а за местните юридически лица – по седалището /за големи данъкоплатци и осигурители – ТД на НАП ГДО, за средни данъкоплатци и осигурители – ТД на НАП София, дирекция СДО/: Вижте: Контакти
- Правно основание
Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица - чл. 2, ал. 1; чл. 6, ал. 1; чл. 8, ал. 1
- Какво е необходимо да приготвя предварително
- Декларация образец №1
Образци на документи
Възможни начини за заявяване
- Описание на електронно заявяване
Ползването на услугата с квалифициран електронен подпис (КЕП) изисква потребителят да:
- разполага с КЕП на физическо лице или КЕП на физическо лице, асоциирано с юридическо, като в него освен информация за физическото лице (автор) се съдържа информация и за юридическото лице (титуляр), издаден от доставчик на удостоверителни услуги;
- се е автентикирал (логнал) в електронния портал на НАП с КЕП;
- е получил достъп до съответната услуга, съгласно Правилата за ползване на електронните административни услуги на Националната агенция за приходите с КЕП.
Ниво на осигуреност при ползване на КЕП е „високо“.
Ползването на услугата с персонален идентификационен код (ПИК), изисква потребителят да:
- разполага с ПИК, издаден от НАП, за физически/юридически лица и достъп до съответната услуга;
- се е автентикирал (логнал) в електронния портал на НАП с ПИК.
Ниво на осигуреност при ползване на ПИК - „значително“.
- Такси и срокове за предоставяне на услугата
Срок за предоставяне на услугата
Сроковете за подаване на декларациите са както следва:
- работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения подават:
декларация образец №1 – за всеки календарен месец, поотделно за всяко лице, подлежащо на осигуряване:
- до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните; при начислено или изплатено възнаграждение за същия месец след този срок – до края на месеца, в който е начислено или изплатено възнаграждението;
- до 25-о число на месеца, следващ месеца на начисляването или изплащането на допълнителни доходи от трудова дейност, начислени или изплатени след 25-о число на месеца, следващ месеца, през който е положен трудът;
- в сроковете за внасяне на осигурителните вноски по чл. 7, ал. 12, т. 1, 2 и 4 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) за лицата, на които за осигурителен стаж се зачита времето по чл. 9, ал. 3, т. 1, 2 и 5 от КСО;
декларация образец №1 – до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните за тях;
Санкции
За неподадени или неподадени в срок данни с декларации образец 1 и 6 (чл.355, ал. 1 от КСО):
- глоба от 50 до 500 лв. за физическите лица, които не са търговци, или с
- имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание.
За подадени данни с невярно съдържание, с цел да избегне плащането на задължителни осигурителни вноски (чл. 355, ал.1 от КСО):
- с глоба от 50 до 250 лв. за всеки отделен случай, ако не подлежи на по-тежко наказание.
Такси
За предоставяне на услугата, съгласно разпоредбите на чл.3, ал.3 от Закона за Национална агенция за приходите, агенцията не събира такса.
- Резултат от услугата
Описание
След подаване на декларациите, данните се обработват в информационната система на НАП. В резултат на това декларациите могат да бъдат приети или отхвърлени, ако липсват някои от задължителните законови изисквания, реквизити или има несъответствия в декларираните данни.
При подаване на декларации образец №1 и 6 през портала за предоставяне на електронни услуги на НАП автоматично се издава входящ номер и дата, които се изпращат на подателя с електронно съобщение. След обработване на подадените данни в информационната система на НАП, на лицето се изпраща съобщение за резултата от обработката – приети или отхвърлени (с посочена конкретна причина) декларации. Тази информация е достъпна и чрез профила на лицето в електронните услуги, предоставяни от НАП, секция „Декларации, справки, документи или данни, свързани със задължителното осигуряване, както и за изплатени доходи по трудови правоотношения“ → „Подаване на данни с Декларация обр.1 и Декларация обр.6” → „Справки“.
Кой издава резултата от услугата
Орган по приходите
+ Административни звена, предоставящи услугата
Данни за административните звена, предоставящи услугата можете да видите на https://nra.bg/wps/portal/nra/kontakti
- Допълнителна информация
Доставчик на услугата
Национална агенция за приходите
Идентификатор: 730
Допълнителни данни за услугата
Вътрешно административна услуга: Не
Последна актуализация: 12.12.2022 г.