Z6_PPGAHG8001C6B0QP77BB1I2HJ0
Всичко за електронните услуги в България - бързо и лесно
Z7_PPGAHG8001JQ80QLIPVKJ93003

Издаване на предварително разрешение за възстановяване на разходи за трансгранично здравно обслужване

Какво представлява услугата

Описание

На предварително разрешение за възстановяване на разходи за трансгранично здравно обслужване подлежат определени здравни услуги, лекарствени продукти и медицински изделия. Пациентът заплаща стойността на разрешеното му лечение по цени на лечебното заведение в другата държава – членка на ЕС. След завръщане в собствената му държава лицето има право да му бъдат възстановени разходите за предоставеното здравно обслужване в държавата по местолечение, до размера на разходите, които НЗОК заплаща за съответното здравно обслужване, ако е извършено на територията на България.

 

Процедура по предоставяне на административната услуга/издаване на индивидуалния административен акт, изисквания и необходими документи

 

Процедурата и необходимите изискуеми документи са описани в Наредба № 5, чл. 19 - чл. 25, както и в утвърдени от управителя на НЗОК вътрешни правила и работни процедури за разглеждане на съответните заявителни документи.

 

На интернет страницата на НЗОК www.nhif.bg, рубрика „Лечение в България и чужбина“, подрубрика „Кандидатстване за издаване на разрешение за последващо възстановяване на разходи по реда на Директива 2011/24/EC“ е достъпна информация, както следва:

  • Документи, които задължително се представят от заявителя при кандидатстване за издаване на предварително разрешение за последващо възстановяване на разходи за трансгранично здравно обслужване в друга държава-членка на ЕС: утвърдени образци на заявителни документи и посочени документи, които е необходимо да се приложат към попълненото искане;
  • Документи, които задължително се представят от заявителя при кандидатстване за издаване на предварително разрешение за последващо възстановяване на разходи за медицински изделия, заплащани по реда на Наредба № 2 от 2019 г., във връзка с издадено предварително разрешение за последващо възстановяване на разходи за трансгранично здравно обслужване в друга държава-членка на ЕС (само за здравноосигурени лица до 18 год. възраст, които са получили предварително разрешение за последващо възстановяване на разходи за трансгранично здравно обслужване в друга държава-членка на ЕС) - утвърдени образци на заявителни документи и посочени документи, които е необходимо да се приложат към попълненото искане.

- Правно основание

  • Наредба № 5 от 21.03.2014 г. за условията и реда за упражняване правата на пациентите при трансгранично здравно обслужване - чл. 19-25
  • Директива 2011/24/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 9 март 2011 година за упражняване на правата на пациентите при трансгранично здравно обслужване - п. 40-46
  • Закон за здравното осигуряване - чл. 80д,, чл. 80е и чл.80ж

- Какво е необходимо да приготвя предварително

Попълнено заявление по образец

Образци на документи

 

Информация за необходимите документи, които трябва да се представят при кандидатстване за издаване на предварително разрешение за възстановяване на разходи за трансгранично здравно обслужване, както и образци на същите, е публикувана на интернет страницата на НЗОК (www.nhif.bg), в меню „Лечение в България и чужбина ”, линк „Кандидатстване за издаване на разрешение за последващо възстановяване на разходи по реда на директива 2011/24/EC”.

Възможни начини за заявяване

Със заявление на гише в център за административно обслужване,Със заявление по пощата,По електронен път чрез системата за сигурно електронно връчване

- Описание на електронно заявяване

I.  Заявяване на електронна услуга чрез уеб базирана електронна форма:

 

  1. Вход в Моето пространство (egov.bg).
  2. Автентикация с възможност за избор на вид средство за електронна идентификация - Квалифициран електронен подпис (КЕП), мобилен електронен подпис, ПИК на НОИ или ПИК на НАП.
  3. Изберете електронна административна услуга от Каталога на услугите.
  4. Натиснете бутон Заяви услуга.

 

След избор на услуга се извършва автоматична проверка за наличен профил на потребителят в Системата за сигурно електронно  връчване (edelivery.egov.bg). В случай, че потребителят няма активен профил, или същият е деактивиран, бутон Продължи не може да бъде избран. Визуализира се съобщение „Нямате създаден профил в система еВръчване или е неактивен. За създаване/активиране на профил изберете тук”.


За да можете да подписвате документи от персоналния Ви профил в eGov.bg е необходимо да инсталирате компонента за еПодписване NexU на Вашия компютър. Приложението NexU е базирано на стандарти, приети и регламентирани от Европейската комисия и служи за връзка между Вашия интернет браузер и хранилището на електронния сертификат на Вашия компютър, с който се извършва подписването на документи. Инструкция за инсталация и използване на компонента за еПодписване можете да намерите тук

 

II.  Заявяване на електронна услуга чрез Системата за сигурно електронно връчване:

 

Преди да започнете електронно заявяване:

 

  1. Необходимо е да инсталирате на вашия компютър Квалифицирано удостоверение за квалифициран електронен подпис (КУКЕП) или Квалифициран електронен подпис (КЕП).
  2. Необходимо е да притежавате профил в „ССЕВ - Система за сигурно електронно връчване“.


За да заявите услугата:

 

  1. Изтеглете подходящо заявление от връзката в секция "Образци на документи".
  2. Съхранете формата на вашия компютър.
  3. След попълване на образците в Microsoft Word, образецът се трансформира в PDF файл и се подписва. 

    Указания за подписване с електронен подпис на документ в PDF можете да намерите тук.
    Указания за подписване с мобилен електронен подпис на документ в PDF с B-Trust или Evrotrust
     
  4. След автентикиране в Системата за сигурно електронно връчване, отидете в секция "Изпрати съобщение".
  5. Изпратете подписаните документи към избраната Районна здравноосигурителна каса или към НЗОК.

- Такси и срокове за предоставяне на услугата

Срок за предоставяне на услугата

1 месец от подаване на заявителните документи

Такси

Не се заплаща за услугата

- Резултат от услугата

Кой издава резултата от услугата

Национална здравноосигурителна каса

Как ще получа резултата

На хартиен носител на гише в центъра за административно обслужване,На хартиен носител чрез лицензиран пощенски оператор

+ Административни звена, предоставящи услугата

Дирекция "Лечение в България и чужбина и трансгранично здравно обслужване"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Лозенец, ул "Кричим" № 1, п.к. 1407
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: 9659208
Адрес на електронна поща: nzok@nhif.bg
Работно време: Стандартно, от 09:00 до 17:30, обедна почивка от 30 минути в интервала от 12:00 до 13:00ч.

- Допълнителна информация

Доставчик на услугата

Допълнителни данни за услугата

Вътрешно административна услуга: Не