Web Content Viewer
ActionsКак работи правителството?
Държавното устройство в Република България се упражнява чрез доктрината на разделение на властите. Държавната власт се разделя на законодателна, изпълнителна и съдебна, които са независими, но взаимно се допълват и контролират.
Законодателна власт |
Законодателната власт е онази, която приема, изменя, допълва и отменя законите в държавата. В Република България Народното събрание осъществява законодателната власт. То упражнява парламентарен контрол върху Министерския съвет и министрите. Народното събрание се състои от 240 народни представители. Законодателният орган се избира за срок от четири години.
|
Президент на Република България |
Президентът е държавен глава. Той олицетворява единството на нацията и представлява Република България в международните отношения. Президентът може мотивирано да върне закон в Народното събрание преди публикуването му за ново обсъждане. Президентът се избира пряко.
|
Изпълнителна власт |
Изпълнителната власт е част от управлението на държавата, натоварено с въвеждането и/или изпълнението на законите, както и на ежедневните дела на държавата. |
Министерски съвет |
Основен орган на изпълнителната власт в Република България е Министерският съвет. Синоним на Министерския съвет е правителство на Република България. Министерският съвет е колегиален орган - състои се от министър-председател, заместник министър-председатели и министри, които заедно формулират, разработват и осъществяват държавната политика в съответствие със конституционни правомощия на Министерския съвет и със законите на Република България. Министерският съвет се избира от Народното събрание по предложение на президента по ред, определен в Конституцията на Република България. Министерският съвет е централен колегиален орган на изпълнителната власт с обща компетентност – неговата компетентност не е ограничена в определена предметна област и се разпростира на цялата територия на Република България. Министерският съвет осъществява управлението на държавата, като на свои заседания приема постановления, разпореждания и решения въз основа и в изпълнение на законите. С постановления Министерският съвет приема и правилници и наредби. Министерският съвет отменя незаконосъобразните или неправилните актове на министрите. |
Министър-председател |
Министър-председателят ръководи и координира общата политика на правителството и носи отговорност за нея. Министър-председателят представлява Министерския съвет, свиква и председателства заседанията на Министерския съвет. |
Министри |
Министърът е централен едноличен орган на изпълнителната власт със специална компетентност – отговаря за определен кръг от въпроси, който личи от наименованието на министъра – министър на образованието, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. В своята работа министърът се подпомага от министерство и от заместник-министри. С решение на Народното събрание, по предложение на министър-председателя, в състава на Министерския съвет могат да бъдат включени и министри, които не ръководят министерства – министри без портфейл. Министрите разработват и осъществяват политиката в областта на своята компетентност като издават правилници, наредби, инструкции и заповеди. Те могат да предлагат за приемане от Министерския съвет на проекти за нормативни актове. |
Други централни органи на изпълнителната власт и техните администрации |
За органи на изпълнителната власт се считат и председателите на държавните агенции, държавните комисии; изпълнителните директори на изпълнителните агенции; ръководителите на държавни институции, създадени със закон или с постановление на Министерския съвет, които имат функции във връзка с осъществяването на изпълнителната власт. Държавната агенция е администрация на пряко подчинение на Министерския съвет за разработване и осъществяване на политика, за която не е създадено министерство. Държавната комисия е колегиален орган към Министерския съвет или към министър за осъществяване на контролни, регистрационни и разрешителни функции по прилагането на закон или постановление на Министерския съвет. Тя се подпомага от администрация на Държавната комисия. Изпълнителната агенция е администрация към определен министър за административно обслужване на физически и юридически лица, както и за изпълнение на дейности и услуги, свързани с осигуряването на дейността на органите на държавната власт и на администрацията. Държавни институции, създадени със закон са например Националната агенция по приходите, създадена като специализиран държавен орган към министъра на финансите, Национална здравноосигурителна каса, която отчита своята дейност пред Народното събрание. |
Териториални органи на изпълнителната власт, териториални администрации |
Териториални органи на изпълнителната власт, териториални администрации включват: Областните управители са териториални органи на изпълнителната власт, които осъществяват държавното управление по места и осигурява съответствие между националните и местните интереси при провеждане на регионалната политика на територията на областта. При осъществяване на своята дейност областният управител се подпомага от заместник областни управители и от областна администрация. Областният управител упражнява контрол по законосъобразността на актовете и действията на органите на местното самоуправление и местната администрация. С нормативен акт могат да се създават и специализирани териториални администрация, които са създадени като юридически лица- например Басейновите дирекции, Областните дирекции "Земеделие", Регионалните инспекторати по образованието. Кметовете на общини, кметовете на райони в градовете с районно деление (София, Пловдив и Варна), кметовете на кметства и кметските наместници са органи на местната администрация. Кметът на общината е орган на изпълнителната власт в общината. Органи на изпълнителната власт в района и кметството са кметът на района и кметът на кметството. Кметът на общината, както и кметовете на райони и кметства се избират пряко от населението за срок от 4 години. Кметът на общината, съответно кметът на района, определя със заповед заместник-кмет, който го замества при отсъствието му от общината, съответно от района. Дейността на общинския съвет, на кмета на общината, на кмета на района и на кмета на кметството се подпомага от общинска администрация. |
Местно самоуправление |
Общината е основната административно-териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление. Общинският съвет е орган на местното самоуправление и се избира от населението на общината. Общинският съвет се състои от избраните общински съветници. Той определя политиката за изграждане и развитие на общината. Общинският съвет е законодателният орган на ниво община – той приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения.
|
Съдебна власт |
Съдебната власт защитава правата и законните интереси на гражданите, юридическите лица и държавата. При осъществяване на своите функции съдиите, съдебните заседатели, прокурорите и следователите се подчиняват само на закона. Правораздаването се осъществява от Върховния касационен съд, Върховния административен съд, апелативни, окръжни, военни и районни съдилища. Със закон могат да се създават и специализирани съдилища. Прокуратурата следи за спазване на законността. Съдилищата осъществяват контрол за законност на актове и действия на административните органи. Гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат, освен изрично посочените със закон. Върховният административен съд осъществява върховен съдебен надзор за точното и еднакво прилагане на законите в административното правораздаване. |
Конституционен съд |
Конституционният съд има особено място в организацията на държавната власт. Той дава задължителни тълкувания на Конституцията; произнася се по искане за установяване на противоконституционност на законите и на другите актове на Народното събрание, както и на актовете на президента; решава спорове за компетентност между Народното събрание, президента и Министерския съвет, както и между органите на местно самоуправление и централните изпълнителни органи.
|
Административно обслужване
Административното обслужване се извършва от органите на изпълнителната власт на централно и на териториално ниво. Административното обслужване се извършва в съответствие със Закона за администрацията и Административно-процесуалния кодекс, специалните закони, подзаконовите нормативни актове, издадени от Министерския съвет, министри или общинските съвети.
Организациите, които извършват административни услуги, определят организацията за административното обслужване в своите вътрешни актове, освен ако не са определени в закон или друг нормативен акт.
Административните органи са длъжни да организират дейността си по начин, който осигурява обслужване на потребителите на административни услуги на едно място, лесно за намиране и достъп. Потребителите на административни услуги контактуват с администрацията чрез звеното за административно обслужване.
Централните органи на изпълнителната власт осъществяват административното обслужване на територията на цялата страна. Те могат да предоставят административно обслужване в близост до гражданите и организациите чрез свои териториални звена.
Териториалните органи и на изпълнителната власт и териториалните администрации осъществяват административното обслужване на територията, за която отговарят.
Последна актуализация: 01.02.2023
- ${title}${badge}