Заявяване/промяна на начина на изплащане на пенсията от лице с адрес в друга държава
Заявяване/промяна на начина на изплащане на пенсията от лице с адрес в друга държава
Какво представлява услугата
Описание
Услугата се предоставя на лица, които искат да заявят промяна на първоначално избрания начин за изплащане на пенсията.
Административна услуга е насочена към физически лица с обявен настоящ адрес в Национална база данни (НБД) "Население" на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" (ГД ГРАО) на територията на държави – членки на ЕС, ЕИП и Швейцария и на държави, с които Република България прилага международни договори в областта на социалната сигурност (Действащи двустранни международни договори).
Чрез услугата се подава заявление, в което лицата посочват начина, по който желаят да им се изплаща пенсията - в чужбина или в България.
Подробна информация за начина на изплащането на пенсиите в различните държави и необходимите документи е налична тук - Изплащане на пенсии по европейски регламенти и международни договори.
- Правно основание
- Наредба за пенсиите и осигурителния стаж - чл. 78, и чл. 80
- Какво е необходимо да приготвя предварително
Необходими документи:
Подаване на заявление по образец или в свободен текст.
Образци на документи
Възможни начини за заявяване
- Описание на електронно заявяване
Начини за заявяване на услугата
Услугата може да се заяви:
1. По електронен път, като се използват средства за електронна идентификация - квалифициран електронен подпис (КЕП) или ПИК, издаден от НОИ или от НАП:
- през Единния портал за електронни услуги на НОИ (ЕПЕУ) - Каталог на услугите, услуга № 133;
- през Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ) на Министерство на електронното управление (МЕУ);
- през Портала на електронното управление (ПЕУ) на МЕУ;
2. На хартиен носител чрез лицензиран пощенски оператор;
3. В център за административно обслужване (ЦАО) в ЦУ на НОИ или в ТП на НОИ;
4. Чрез определените пощенски станции в страната, които приемат заявления за административни услуги на НОИ, предоставяни по електронен път, през ССЕВ.
Изисквания към електронните документи:
- Документите да са изготвени във формат текст (*.doc, *.docx, *.rtf, *.odt), електронна таблица (*.xls, *.xlsx, *.ods), Portable Document Format (*.pdf), изображения (*.jpg, *.jpeg, *.png, *.tif) и Microsoft Outlook/Outlook Express (*.eml);
- Документите да съдържат прав (некриптиран) текст;
- Документи с препратки към други електронни адреси няма да бъдат разглеждани;
- Сканираните документи трябва да бъдат черно-бели изображения с разделителна способност от 300 dpi (точки на инч).
- Файлът, съдържащ документа, да не е заразен с вируси;
- Общият обем на заявлението и файловете не трябва да надхвърля 5 МБ. Обемът на прикачените файлове не трябва да надвишава 2,5 МБ.
- Такси и срокове за предоставяне на услугата
Срок за предоставяне на услугата
от 1-во число на месеца за заявленията, получени до 25-число на предходния месец
Такси
Не се заплаща за услугата
- Резултат от услугата
Описание
Изплащане на пенсията по заявения начин.
Кой издава резултата от услугата
Управител на НОИ
+ Административни звена, предоставящи услугата
- Допълнителна информация
Доставчик на услугата
Национален осигурителен институт
Идентификатор: 1379
Допълнителни данни за услугата
Вътрешно административна услуга: Не
Последна актуализация: 01.10.2024 г.