Z6_PPGAHG8001C6B0QP77BB1I2HJ0
Всичко за електронните услуги в България - бързо и лесно
Z7_PPGAHG8001JQ80QLIPVKJ93003

Заявяване/промяна на начина на изплащане на пенсията от лице с адрес в друга държава

Какво представлява услугата

Описание

Услугата се предоставя на лица, които искат да заявят промяна на първоначално избрания начин за изплащане на пенсията.

 

Административна услуга е насочена към физически лица с обявен настоящ адрес в Национална база данни (НБД) "Население" на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" (ГД ГРАО) на територията на държави – членки на ЕС, ЕИП и Швейцария и на държави, с които Република България прилага международни договори в областта на социалната сигурност  (Действащи двустранни международни договори).

 

Чрез услугата се подава заявление, в което лицата посочват начина, по който желаят да им се изплаща пенсията - в чужбина или в България.

 

Подробна информация за начина на изплащането на пенсиите в различните държави и необходимите документи е налична тук - Изплащане на пенсии по европейски регламенти и международни договори.

- Правно основание

  • Наредба за пенсиите и осигурителния стаж - чл. 78, и чл. 80

- Какво е необходимо да приготвя предварително

Необходими документи:

Подаване на заявление по образец или в свободен текст.

 

Образци на документи

Възможни начини за заявяване

През портал за предоставяне на електронни услуги,Със заявление на гише в център за административно обслужване,Със заявление по пощата,Устно на гише в център за административно обслужване

- Описание на електронно заявяване

Начини за заявяване на услугата

Услугата може да се заяви:

1. По електронен път, като се използват средства за електронна идентификация - квалифициран електронен подпис (КЕП) или ПИК, издаден от НОИ или от НАП:

2.  На хартиен носител чрез лицензиран пощенски оператор;

3.  В център за административно обслужване (ЦАО) в ЦУ на НОИ или в ТП на НОИ;

4.  Чрез определените пощенски станции в страната, които приемат заявления за административни услуги на НОИ, предоставяни по електронен път, през ССЕВ.

 

Изисквания към електронните документи:

  • Документите да са изготвени във формат текст (*.doc, *.docx, *.rtf, *.odt), електронна таблица (*.xls, *.xlsx, *.ods), Portable Document Format (*.pdf), изображения (*.jpg, *.jpeg, *.png, *.tif) и Microsoft Outlook/Outlook Express (*.eml);
  • Документите да съдържат прав (некриптиран) текст;
  • Документи с препратки към други електронни адреси няма да бъдат разглеждани;
  • Сканираните документи трябва да бъдат черно-бели изображения с разделителна способност от 300 dpi (точки на инч).
  • Файлът, съдържащ документа, да не е заразен с вируси;
  • Общият обем на заявлението и файловете не трябва да надхвърля 5 МБ. Обемът на прикачените файлове не трябва да надвишава 2,5 МБ.

- Такси и срокове за предоставяне на услугата

Срок за предоставяне на услугата

от 1-во число на месеца за заявленията, получени до 25-число на предходния месец

Такси

Не се заплаща за услугата

- Резултат от услугата

Описание

Изплащане на пенсията по заявения начин.

Кой издава резултата от услугата

Управител на НОИ

+ Административни звена, предоставящи услугата

Дирекция "Европейски регламенти и международни договори"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Възраждане, гр. София, бул. "Александър Стамболийски" № 62-64, п.к. 1303
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: 0700 14 802
Адрес на електронна поща: noi@nssi.bg
Работно време: Стандартно, от 08:30 до 17:30, Контактен център.

- Допълнителна информация

Доставчик на услугата

Допълнителни данни за услугата

Вътрешно административна услуга: Не