Web Content Viewer
Издаване на удостоверение за определяне на категория на заведения за хранене и развлечения
Какво представлява услугата
Описание
Изисквания:
Хотелиерство или ресторантьорство се извършва от лице, което е:
- Търговец по смисъла на Търговския закон или юридическо лице, което има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност, включително по законодателството на друга държава - членка на Европейския съюз, и на държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария;
- Не е в производство по несъстоятелност или в ликвидация;
- Има персонал с изискуемото образование и езикова квалификация, като за управленския персонал се изисква и стаж;
Категоризацията се извършва от министъра на туризма или оправомощено от него длъжностно лице чрез вписване в Националния туристически регистър. Регистърът е публичен. На вписаните в регистъра лица се издава удостоверение за категоризация. Категоризацията е със срок на валидност 5 (пет) години.
Процедура:
Лицето, което ще извършва ресторантьорство в местата за настаняване и в заведения за хранене и развлечения, или упълномощено от него лице подава до съответния категоризиращ орган заявление-декларация за категоризиране.
1. В заявление-декларацията се декларират най-малко:
а) наименованието на лицето, както и името на заведенията за хранене и развлечения (с изписване на български и латински букви), и адрес, телефон/факс и адрес на електронна поща, ако разполага с такива; в противен случай се изписват имената на упълномощеното лице и неговите телефон/факс и адрес на електронна поща;
б) ЕИК и/или основанието, на което лицето има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност, включително по законодателството на друга държава – членка на Европейския съюз, и на държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на конфедерация Швейцария;
в) че лицето не е в ликвидация – за лицата, които не са търговци;
г) професионалната и езиковата квалификация на персонала в обекта;
д) обстоятелства, свързани с образованието или с професионалната квалификация, стаж в туризма и езиковата квалификация на управителя на туристическия обект съгласно изискванията на наредбата по чл. 121, ал. 5; - линк към Наредбата
е) обстоятелства, свързани с документите за собственост на обекта, в случаите, когато има налична информация в Агенцията по вписванията; в противен случай обстоятелствата се удостоверяват при проверка на място;
Към заявлението-декларация се прилагат:
а) Копие от договор за наем или от друг договор, от който е видно, че са налице условия лицето да извършва съответната туристическа дейност в обекта;
б) Документ, удостоверяващ въвеждането на обекта в експлоатация, или друг документ, удостоверяващ законността на обекта, при спазване изискванията на Закона за устройство на територията, съответно на разрешението за ползване на повърхностен воден обект и свидетелство за годност – за заведенията за хранене и развлечения, разположени върху понтони или върху закотвени в близост до брега плавателни съдове;
в) Изрично пълномощно в оригинал, когато заявлението-декларация се подава от пълномощник;
г) Копие от документ за платена такса.
Образецът се подписва от законния представител на заявителя, съгласно търговската му регистрация, или от изрично упълномощено лице в обикновена писмена форма. Заявлението-декларация и приложенията към него се подават на български език.
Промяна в обстоятелствата:
При настъпване на промяна в обстоятелствата, вписани в Националния туристически регистър (НТР), туроператорът/агентът е длъжен в 14-дневен срок от настъпването да заяви промените за вписване в НТР и в издаденото му удостоверение, ако е необходимо.
За изменение и/или допълване на удостоверението и вписване в регистъра се подава заявление-декларация до министъра на туризма и документи, удостоверяващи промяната.
Ред, включително срокове за обжалване на действията на органа по предоставянето на услугата:
Отказът за определяне на вид и категория подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
- Правно основание
- Закон за туризма - чл. 130, ал. 7
- Тарифа за таксите, които се събират по Закона за туризма - чл. 2, ал. 1, т. 5
- Наредба за изискванията към категоризираните места за настаняване и заведения за хранене и развлечения, за реда за определяне на категория, както и за условията и реда за регистриране на стаи за гости и апартаменти за гости - чл. 16, ал. 1; чл. 19, ал. 1
- Какво е необходимо да приготвя предварително
- Заявление за категоризиране на заявление за категоризиране на заведение за хранене и развлечения – по образец;
- Копия от документи, удостоверяващи, че лицето има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност, включително по законодателството на друга държава - членка на Европейския съюз;
- Декларация, че лицето не е в ликвидация – за лицата, които не са търговци;
- Справка за професионалната и езиковата квалификация на персонала в обекта - по образец;
- Копия от документи, удостоверяващи образованието или професионалната квалификация, стаж в туризма и езиковата квалификация на управителя на туристическия обект, съгласно изискванията на наредбата.
- Формуляр за определяне на категорията - по образец;
- Копия на документите за собственост на обекта или копие от договора за наем или от друг договор, от който е видно, че са налице условия лицето да извършва съответната туристическа дейност в обекта;
- Документ, удостоверяващ въвеждането на обекта в експлоатация, или друг документ, удостоверяващ законността на обекта, при спазване изискванията на Закона за устройство на територията, съответно разрешение за ползване на повърхностен воден обект и свидетелство за годност – за заведенията за хранене и развлечения, разположени върху понтони или върху закотвени в близост до брега плавателни съдове;
- Изрично пълномощно в оригинал, когато заявлението се подава от пълномощник;
- Документ за платена такса за категоризиране съгласно Тарифа за таксите, които се събират по Закона за туризма.
Образци на документи
Възможни начини за заявяване
- Описание на електронно заявяване
I. Заявяване на електронна услуга чрез уеб базирана електронна форма:
- Вход в Моето пространство (egov.bg).
- Автентикация с възможност за избор на вид средство за електронна идентификация - Квалифициран електронен подпис (КЕП), мобилен електронен подпис, ПИК на НОИ или ПИК на НАП.
- Изберете електронна административна услуга от Каталога на услугите.
- Натиснете бутон Заяви услуга.
След избор на услуга се извършва автоматична проверка за наличен профил на потребителят в Системата за сигурно електронно връчване (edelivery.egov.bg). В случай, че потребителят няма активен профил, или същият е деактивиран, бутон Продължи не може да бъде избран. Визуализира се съобщение „Нямате създаден профил в система еВръчване или е неактивен. За създаване/активиране на профил изберете тук”.
За да можете да подписвате документи от персоналния Ви профил в eGov.bg е необходимо да инсталирате компонента за еПодписване NexU на Вашия компютър. Приложението NexU е базирано на стандарти, приети и регламентирани от Европейската комисия и служи за връзка между Вашия интернет браузер и хранилището на електронния сертификат на Вашия компютър, с който се извършва подписването на документи. Инструкция за инсталация и използване на компонента за еПодписване можете да намерите тук.
II. Заявяване на електронна услуга чрез Системата за сигурно електронно връчване:
- Изтеглете подходящо заявление от връзката в секция "Образци на документи".
- Съхранете електронната форма на вашия компютър.
- Отворете формата с Adobe Reader. Уверете се, че имате инсталиран Adobe Reader. Изтеглете последната версия тук.
- Натиснете с мишката върху поле от формата, за да го попълните.
- Попълнете полетата във формата.
- След попълване на полетата натиснете с мишката в поле Подпис за да подпишете документа с Вашия Квалифициран електронен подпис (КЕП) и да се генерира уникален номер на заявката.
- След приключване, съхранете формата на вашия компютър.
Съхранената, попълнена и подписана форма е необходимо да изпратите чрез Системата за сигурно електронно връчване към Министерство на туризма.
- Такси и срокове за предоставяне на услугата
Срок за предоставяне на услугата
14 дневен срок
Начини на плащане
Такси
За услугата се заплаща такса в зависимост от вида:
За категоризиране на заведения за хранене и развлечения (самостоятелни или прилежащи към места за настаняване):
а) до 20 места за сядане – 75 лв.;
б) от 21 до 50 места за сядане – 125 лв.;
в) от 51 до 100 места за сядане – 250 лв.;
г) от 101 до 150 места за сядане – 400 лв.;
д) от 151 до 250 места за сядане – 600 лв.;
е) от 251 до 300 места за сядане - 700 лв.;
ж) над 300 места за сядане – 1000 лв.;
За вписване на заведения за хранене и развлечения (самостоятелни или прилежащи към места за настаняване)- ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове:
а) до 20 места за сядане – 75 лв.;
б) от 21 до 50 места за сядане – 125 лв.;
в) от 51 до 100 места за сядане – 250 лв.;
г) от 101 до 150 места за сядане – 400 лв.;
д) от 151 до 250 места за сядане – 600 лв.;
е) от 251 до 300 места за сядане - 700 лв.;
ж) над 300 места за сядане – 1000 лв.;
- Резултат от услугата
Описание
Резултатът от услугата може да получите в:
Отдел "Човешките ресурси, административно и информационно обслужване"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Сердика, ул. Съборна № 1, п.к. 1000
Телефон за връзка: (02) 9046809
Работно време: от 09:00 до 17:30, Работното време на административните звена, които осъществяват административно обслужване на гражданите, е от 9,00 до 17,30 ч.
В звеното е осигурен достъп за хора с увреждания
Кой издава резултата от услугата
Министър на туризма
Как ще получа резултата
+ Административни звена, предоставящи услугата
- Допълнителна информация
Доставчик на услугата
Идентификатор: 1468
Кой може да предостави информация за услугата
Министерство на туризма
Допълнителни данни за услугата
Вътрешно административна услуга: Не
Последна актуализация: 10.07.2024 г.