Web Content Viewer
Вписване, промени и отписване на частни професионални колежи в Регистъра на професионалните колежи
Какво представлява услугата
Описание
Създадените частни професионални колежи може да осъществяват дейността си само след вписване в регистъра на професионалните колежи и издаване на удостоверение за вписване от министъра на образованието и науката или от оправомощено от него длъжностно лице.
За целта заявителят подава необходимите документи:
- на място в Центъра за административно обслужване на министерството, който се намира във фоайе-партер „Запад” в сградата на МОН на адрес: гр. София, бул. „Княз Александър Дондуков“ № 2А, всеки работен ден от 9:00 до 17:30 часа без прекъсване. Документите се регистрират с входящ номер в системата за управление на документооборота и работния поток на Министерството на образованието и науката и този номер се дава на приносителя на документите;
- по пощата, заявлението (по образец) с приложени необходимите документи за извършване на услугата;
- по електронен път от лица, притежаващи валидно удостоверение за електронен подпис, които могат да заявяват извършването на услугата (с приложени сканирани изображения на необходимите документи):
- чрез Системата за сигурно електронно връчване: https://edelivery.egov.bg/.
- По електронна поща на e-mail: priemna@mon.bg
!При заявено желание за получаване на документи с международна препоръчана пощенска пратка/международна куриерска услуга е необходимо адресът на получателя, който се посочва в заявлението, да се изпише с латински букви и арабски цифри.
- Правно основание
- Закон за професионалното образование и обучение - чл. 69, ал. 1; чл. 13а, т. 4; чл. 72, ал. 1 и 3; чл. 76, ал. 1; чл. 77, ал. 6; чл. 80, ал. 1; чл. 82, ал. 1
- Наредба № 5 от 15.09.2017 г. за регистъра на професионалните колежи - чл. 2, ал. 2, т. 2
- Какво е необходимо да приготвя предварително
- заявление по образец (може да бъде изтеглено от интернет страницата на Министерството на образованието и науката www.mon.bg и интернет страницата на Интегрираната информационна система на държавната администрация http://iisda.government.bg/, както и да бъде получено на място в Центъра за административно обслужване на министерството), коректно попълнено с точно вписани данни.
- Към заявлението за вписване се прилагат:
- ЕИК или код по БУЛСТАТ на юридическото лице;
- документи, свързани с професионалното обучение:
а) проекти на учебни планове и учебни програми, разработени в съответствие с рамкова програма Г и държавните образователни стандарти за придобиване на квалификации по професиите и специалностите, по които ще се осъществява обучението, ако са авторски;
б) документи, удостоверяващи спазването на изискванията по чл. 23г, ал. 5 и 6 от ЗПОО за директора, и декларация, удостоверяваща съгласието за работа в професионалния колеж;
в) документи, свързани с квалификацията на преподавателския състав –
справка за преподавателския състав, към която се прилагат професионална автобиография, копия от документите за завършено образование и професионална квалификация на преподавателите, заверени от тях, с изключение на случаите, в които може да се извърши служебна справка за документите;
г) проект на договор за обучение;
- документи, свързани с материално-техническата база, съответстваща на изискванията на държавния образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия;
- становище за съответствие с изискванията на правилата и нормите за пожарна безопасност или сертификат за съответствие на обект с изискванията за пожарна безопасност и защита на населението. При стартирала процедура пред ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“ за издаване на съответния документ същият може да не се прилага, но се описва в заявлението по начин, който да позволява получаването му по служебен път;
- разчет за ползване на материалната база за срока на обучението или за срока на договора за ползване;
- акт за собственост или договор за ползване;
- документи за платена държавна такса съгласно чл. 82 от ЗПОО;
- пълномощно в оригинал, когато документите се подават от упълномощено лице;
- документ за предплащане на цената за пощенската услуга (в случай че потребителят е заявил получаване на документите в чужбина с международна препоръчана пощенска пратка или с международна куриерска услуга).
- Заявление за вписване на промяна на частния професионален колеж съдържа:
- мотиви за необходимостта от промяната;
- описание на исканата промяна - наименование; официален адрес; седалището; сграда/сгради, в които ще се извършва обучението; нови професии и специалности;
- документите за материално-техническата база - при промяна на сградата/сградите, в които се извършва обучението, и при промяна на професиите и специалностите, по които се извършва обучение;
- проекти на учебни планове и на учебни програми за новите професии и специалности - при промяна на професиите и специалностите.
! Необходимите данни свързани със съдимостта на директора (за българските граждани) се установяват служебно.
Образци на документи
Възможни начини за заявяване
- Описание на електронно заявяване
I. Заявяване на електронна услуга чрез уеб базирана електронна форма:
- Вход в Моето пространство (eGov.bg).
- Автентикация с възможност за избор на вид средство за електронна идентификация - Квалифициран електронен подпис (КЕП) или мобилен електронен подпис.
- Изберете електронна административна услуга от Каталога на услугите.
- Натиснете бутон Заяви услуга.
След избор на услуга се извършва автоматична проверка за наличен профил на потребителя в Системата за сигурно електронно връчване (edelivery.egov.bg). В случай, че потребителят няма активен профил, или същият е деактивиран, бутон Продължи не може да бъде избран. Визуализира се съобщение „Нямате създаден профил в система еВръчване или е неактивен. За създаване/активиране на профил изберете тук”.
За да можете да подписвате документи от персоналния Ви профил в eGov.bg е необходимо да инсталирате компонента за еПодписване NexU на Вашия компютър. Приложението NexU е базирано на стандарти, приети и регламентирани от Европейската комисия и служи за връзка между Вашия интернет браузер и хранилището на електронния сертификат на Вашия компютър, с който се извършва подписването на документи. Инструкция за инсталация и използване на компонента за еПодписване можете да намерите тук.
II. Заявяване на електронна услуга чрез Системата за сигурно електронно връчване:
- Изтеглете подходящо заявление от връзката в секция "Образци на документи".
- Съхранете електронната форма на вашия компютър.
- Отворете формата с Adobe Reader. Уверете се, че имате инсталиран Adobe Reader. Изтеглете последната версия тук.
- Натиснете с мишката върху поле от формата, за да го попълните.
- Попълнете полетата във формата.
- След попълване на полетата натиснете с мишката в поле Запази или ако доставчика на услугата изисква подпис подпишете документа с Вашия Квалифициран електронен подпис (КЕП) за да се генерира уникален номер на заявката.
- След приключване, съхранете формата на вашия компютър.
Съхранената, попълнена и подписана форма е необходимо да изпратите чрез Системата за сигурно електронно връчване към Министерство на образованието и науката.
- Такси и срокове за предоставяне на услугата
Срок за предоставяне на услугата
14-дневен срок от представяне на всички необходими документи
Начини на плащане
Такси
За услугата се заплаща такса в зависимост от вида:
Услугата се заплаща съгласно тарифа за таксите, които се събират в системата на предучилищното и училищното образование.
- За разглеждане на заявление и оценка за съответствие с нормативно установените изисквания за издаване на разрешение за вписване на частeн професионален колеж или на промяна в частeн професионален колеж се събира такса 530лв./270.98 евро;
- За издаване на удостоверение за вписване на частен професионален колеж или за вписване на промяна на частен професионален колеж се събира такса 70лв./35.79 евро
- Заплащането се извършва:
- На ПОС терминално устройство в Центъра за административно обслужване на МОН.
- По банков път по банковата сметка на министерството:
БНБ - Централно управление, пл. „Батенберг” № 1
IBAN BG50BNBG96613000149101
BIC BNBGBGSD - През Портала за електронни плащания на Република България
- Резултат от услугата
Описание
Готовите удостоверения се получават:
- На място в Центъра за административно обслужване на Министерството на образованието и науката от заявилия административната услуга лично или чрез упълномощено от него лице срещу полагане на подпис, изписване на имената на получателя и представяне на входящ номер от Центъра за административно обслужване на министерството;
- По пощата чрез лицензиран пощенски оператор като вътрешна куриерска пратка – при изразено желание на лицето за получаване на документите по пощата и заплащане на пощенските разходи за негова сметка, отразено в заявлението. Заплащането на пощенските разходи се извършва при получаване на документите;
- По пощата с международна препоръчана пощенска пратка с известие за доставяне – при изразено желание на лицето за получаване на документите с международна препоръчана пощенска пратка и предплащане на цената за пощенската услуга, отразено в заявлението;
- По пощата с международна куриерска услуга – при изразено желание на лицето за получаване на документите с международна куриерска услуга и предплащане на цената за куриерската услуга, отразено в заявлението.
- По електронен път на електронен адрес посочен от лицето.
Кой издава резултата от услугата
Министър на образованието и науката
+ Административни звена, предоставящи услугата
- Допълнителна информация
Доставчик на услугата
Министерство на образованието и науката
Идентификатор: 81
Допълнителни данни за услугата
Вътрешно административна услуга: Не
Последна актуализация: 02.10.2025 г.