Издаване на удостоверение APOSTILLE на образователни и удостоверителни документи, издавани от висшите училища и научните...
Издаване на удостоверение APOSTILLE на образователни и удостоверителни документи, издавани от висшите училища и научните организации в Република България
Какво представлява услугата
Описание
I. Орган, който предоставя административната услуга – Национален център за информация и документация (НАЦИД).
Съгласно Правилника за устройството и дейността на Националния център за информация и документация удостоверение Apostille се издава от следните упълномощени от изпълнителния директор длъжностни лица:
- Вержиния Петрова Цанкова – главен секретар на НАЦИД;
- Миглена Тихомирова Миткова-Ангелова – главен експерт в дирекция „Информационни дейности и удостоверяване на образователни документи“;
- Мария Димова Цветкова – младши експерт в дирекция „Информационни дейности и удостоверяване на образователни документи“;
- Ива Владиславова Тодорова – главен експерт в дирекция „Информационни дейности и удостоверяване на образователни документи“.
II. Процедура по извършване на административната услуга
За издаването на Apostille, упълномощените служители извършват прецизна проверка, по административен път, на автентичността, легитимността и коректността на приложените документи във всички налични информационни системи и бази данни. Изясняват се фактите и обстоятелствата, необходими за издаване на удостоверението. Срокът за предоставяне на услугата започва да тече след проверка и преценка на всички събрани доказателства, съгласно изискванията в Административнопроцесуалния кодекс.
Удостоверение Apostille се издава на всеки автентичен, коректно и легитимно издаден документ.
! Некоректно издаден документ/и се връща/т на заявителя/представителя за отстраняване на нередностите.
! Некоректно издаден документ/и се връща/т на заявителя/представителя за отстраняване на нередностите.
Националният център за информация и документация, като оправомощен орган съгласно Закона за ратифициране на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове (Хагска конвенция за Apostille), може да НЕ издаде Apostille, ако:
- приложеният за удостоверяване с Apostille документ (документи) НЕ попада в категориите документи, за които НАЦИД е оправомощен;
- установи, че приложеният документ (документи) НЕ е автентичен. В този случай, НАЦИД подава сигнал в полицията за разследване на евентуална измама;
- НЕ е в състояние да провери произхода и истинността на приложения документ (документи) – институцията, издала документа, е закрита и не могат да се намерят нейните архиви или архивите са унищожени по различни причини;
- заявителят или неговият представител НЕ е заплатил определената цена за извършване на услугата.
- Удостоверените с е-Apostille документи, като резултат от извършването на услугата, се предоставят по електронен път на посочената от заявителя/представителя електронна поща/електронен адрес в системата за сигурно електронно връчване.
Удостоверените с хартиен Apostille документи, като резултат от извършването на услуга, се изпращат на заявителя/представителя по избрания от него начин за изпращане.
III. Вътрешен ход на процедурата:
Заявлението, комплектовано с всички необходими документи, се регистрира в деловодната система със самостоятелен регистрационен индекс и се насочва към директора на дирекция „Информационно осигуряване на академичния състав и научната дейност“.
След приемане на заявлението процедурата включва следните етапи:
- проверка на документация, от която е видно, че изгубеният, унищоженият, повреденият или станалият негоден за употреба документ е бил издаден;
- издаване на удостоверение.
- Правно основание
Закон за ратифициране на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове - чл. 1
Правилник за устройството и дейността на Националния център за информация и документация - чл. 2, ал. 14
- Какво е необходимо да приготвя предварително
Административната услуга се отнася за удостоверяване както с хартиен, така и с е-Apostille на всички образователни и удостоверителни документи, издадени от висшите училища и научните организации.
Задължителните документи, които заявителят/представителят трябва да подаде в Центъра за административно обслужване са:
- попълнено заявление по образец (изтеглете заявлението от раздел „Административни услуги“ или от интернет страницата на Интегрираната информационна система на държавната администрация iisda.government.bg. Заявлението може да бъде получено и на място в Центъра за административно обслужване);
- оригинал/и на документ/и, които НЕ СЕ НАМИРАТ в Регистри на издадени образователни документи, където документите могат да бъдат служебно проверени (виж описаните Регистри в т. VI);
- в случай че се прилагат образователни документи, които СЕ НАМИРАТ в Регистри на издадени образователни документи, където документите могат да бъдат служебно проверени, да се попълнят точно данните им в заявлението (виж описаните документи в т. VI);
- документ за платена цена на услугата;
- документ за предплащане на цената за пощенската услуга (в случай че е заявeно изпращане на документите в чужбина с международна пощенска пратка).
Служителите, упълномощени да издават Apostille, могат да направят толкова копия на оригиналния/те документа/ите, колкото са заявени. Всяко от копията се удостоверява с Apostille! Подаването на нотариално заверени копия на оригинални документи е по желание на заявителя/представителя.
Образци на документи
- Заявление за издаване на удостоверение APOSTILLE на образователни и удостоверителни документи, издавани от висшите училища и научните организации 2020
- Протокол за устно заявяване на удостоверение APOSTILLE на образователни и удостоверителни документи, издавани от висшите училища и научните организации 2020
Възможни начини за заявяване
- Описание на електронно заявяване
Административната услуга е от ниво 4 – Извършване на услуги от ниво 3, за които е осигурена възможност за електронно връчване и електронно плащане, ако за получаването на електронна административна услуга се дължи такса/цена, съгласно § 1 от Наредбата за Административния регистър.
Услугата може да бъде заявена на следните интернет адреси:
- Портал „Регистър Apostille“: www.apostille.bg и
- Портал за достъп до всички електронни административни услуги на НАЦИД: portal.nacid.bg/services
Електронната административна услуга се отнася САМО за образователни документи, които СЕ НАМИРАТ в Регистри на издадени образователни документи, където документите могат да бъдат служебно проверени за автентичност, коректност и легитимност.
За целта е необходимо заявителят или неговият представител:
- да попълни в електронното заявление коректно имената и личния идентификационен номер от документа за самоличност;
- да попълни коректно електронната си поща/електронен адрес в системата за сигурно електронно връчване за контакт и връчване на удостоверените с е-Apostille документ/и;
- да попълни точно данните от образователния/те документ/и, които желае да бъдат удостоверени с Apostille;
- в случай че желае и хартиен Apostille, да отбележи желания брой, да отбележи желания начин за получаване на удостоверените документи и да попълни коректно адреса на получателя (за изпращане чрез лицензиран пощенски оператор);
- при избор на изпращане чрез лицензиран пощенски оператор, като международна пощенска пратка, да предплати цената на услугата, по посочената на стр. 11 набирателна сметка на НАЦИД;
- да заплати цената за извършване на услугата и
- да заяви директно или с квалифициран електронен подпис.
Регистрите, където могат да бъдат служебно проверени образователните и удостоверителните документи, се поддържат от НАЦИД:
- Регистър на завършилите студенти и докторанти;
- Регистър на академичния състав и защитените дисертационни трудове;
- Регистър за академично признаване;
- Е-Регистър на издадените Аpostilles от Министерството на образованието и науката и НАЦИД, както и
- Документи за научна степен и научно звание/научна длъжност, издадени от Висшата атестационна комисия.
Образователните и удостоверителните документи, които се намират в горепосочените Регистри са:
- Диплома за завършена образователно-квалификационна степен на висше образование, издадена СЛЕД 01.01.2012 г.
- Приложение към дипломата за висше образование, издадено СЛЕД 01.01.2012 г.
- Диплома за образователна и научна степен „доктор“, издадена СЛЕД 01.01.2018 г.
- Приложение към диплома за образователна и научна степен, издадено СЛЕД 01.01.2018 г.
- Диплома за научна степен „доктор на науките“, издадена СЛЕД 01.01.2018 г.
- Удостоверение за признато висше образование, придобито в чуждестранни висши училища, издадено СЛЕД 01.01.2010 г.
- Дубликат на Удостоверение признато висше образование, придобито в чуждестранни висши училища, издаден СЛЕД 01.01.2010 г.
- Удостоверение за признаване на образователна и научна/научна степен, придобита в чуждестранно висше училище/научна организация, издадено СЛЕД 17.07.2018 г.
- Удостоверение за присъдена научна степен и звание, издадено СЛЕД 04.05.2018 г.
- Служебна бележка за защитен дисертационен труд
- Служебна бележка за заета академична длъжност
- Документи за научна степен и научно звание/научна длъжност, издадени от Висшата атестационна комисия;
- Издадени от МОН и НАЦИД Аpostilles на образователни и удостоверителни документи.
Удостоверените с е-Apostille документи, като резултат от извършването на електронната услуга, се връчват по електронен път на посочената от заявителя/представителя електронна поща/електронен адрес в системата за сигурно електронно връчване.
- Такси и срокове за предоставяне на услугата
Срок за предоставяне на услугата
3 работни дни за обикновена услуга, 2 работни дни - за бърза услуга и 8 работни часа за експерсна услуга и за е-Apostille
Начини на плащане
Такси
За услугата се заплаща фиксирана цена 15 лв.
При подаване на хартиено заявление в Центъра за административно обслужване, цените и сроковете за извършване на услугата са:
- обикновена – срок: до 3 работни дни - 5 лева (с ДДС);
- бърза – срок: 2 работни дни - 22.50 лв. (с ДДС);
- експресна – срок*: 8 работни часа - 30 лева (с ДДС);
- за издаване на електронен Apostille –7.50 лева (с ДДС).
При подаване на електронно заявление през портала за „Електронни услуги“ на Центъра или през Портала „Регистър Апостили“, цените и сроковете за извършване на съответната услуга са:
- за издаване на електронен Apostille – срок*: до 8 работни часа, цена за един документ: 7,50 лева (с ДДС);
- за издаване на хартиен Apostille – срок*: до 8 работни часа, цена за един документ: 15 лева (с ДДС).
Цената на услугата е съгласно утвърден Ценоразпис на информационни услуги и продукти, публикуван на сайта на НАЦИД: www.nacid.bg
Центърът е осигурил следните начини на плащане на цената за извършване на услугата, включително и за електронната услуга:
- През Единната входна точка за електронни плащания към доставчици на електронни административни услуги pay.egov.bg;
- В Центъра за административно обслужване – на каса или чрез ПОС терминално устройство;
- По банков път по банковата сметка на НАЦИД:
УниКредит Булбанк кл. Батенберг,
IBAN BG 97UNCR96603119995010
BIC UNCRBGSF
- Резултат от услугата
Описание
Резултатът се получава според заявеното желание на потребителя:
- В Центъра за административно обслужване от заявителя/представителя срещу представяне на входящ номер, полагане на подпис и изписване на имената на получателя в заявлението;
- По пощата чрез лицензиран пощенски оператор като вътрешна куриерска/препоръчана пощенска пратка (Центърът има сключен договор със СП „EMS/Bulpost” за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери тук. Цената се заплаща в брой на куриера при доставка. В случай че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.;
- По пощата чрез лицензиран пощенски оператор, като международна препоръчана пощенска пратка (Центърът има сключен договор с СП „EMS/Bulpost” за извършване на тази услуга). Информация за цената на услугата може да се намери тук. В случай че заявителят/представителят е изявил желание да ползва услугите на друг оператор, заявяването на куриер и придвижването на пратката е негова отговорност.;
- По eлектронна поща с идентификатор за достъп до електронния Регистър на издадените Apostilles (САМО за е-Apostille).
Предплащането на цената за международна пощенска пратка се извършва по посочената набирателна сметка на Центъра и платежният документ се прилага към заявлението.
УниКредит Булбанк кл. Батенберг
IBAN BG 97UNCR96603119995010
BIC UNCRBGSF
Кой издава резултата от услугата
Изпълнителен директор
Как ще получа резултата
+ Административни звена, предоставящи услугата
- Допълнителна информация
Доставчик на услугата
Национален център за информация и документация
Идентификатор: 163
Кой може да предостави информация за услугата
Центърът за административно обслужване
гр. София, бул. „Д-р Г. М. Димитров“ № 50 с работно време
от 08.00 до 18.30 ч. всеки работен ден.
Телефони за комуникация с потребителите*:
• Единен телефон номер: 0700 44 849
(при избиране от чужбина +359 700 44 849)
• Стационарни телефони: (+359 2) 817 38 31; 817 38 36; 817 38 49
* Обажданията към обявените телефони се таксуват съгласно абонаментния план или приложимата тарифа за предплатени услуги на абоната.
Факс: (+359 2) 971 31 20
Електронен адрес за кореспонденция: nacid@nacid.bg
Допълнителни данни за услугата
Вътрешно административна услуга: Не
Последна актуализация: 12.12.2022 г.