Z6_PPGAHG8001C6B0QP77BB1I2H90
Всичко за електронните услуги в България - бързо и лесно
Z7_PPGAHG8001JQ80QLIPVKJ93002

Изменение и/или допълнение на лицензия по искане на лицензиант

Какво представлява услугата

Описание

Подаване на заявление за изменение/допълнение на лицензия

 

Лицензиантът е длъжен да поиска изменение на лицензията при извеждане от експлоатация на генериращи мощности.

Титуляр на лицензия, издадена чрез конкурс преди изграждане на енергийния обект, може да поиска нейното изменение и/или допълнение преди започването на дейността само поради настъпване на извънредни обстоятелства, които не е могъл да предвиди, нито да предотврати. Заявлението се подава по един от описаните по-горе начини.

Подадените заявления и приложенията към тях се проверяват за съответствие с изискванията на Наредба №3 от 21.03.2013 г. за лицензиране на дейностите в енергетиката в 7-дневен срок от постъпването им.

В случаите, когато се установи, че заявлението или приложенията към него не отговарят на изискванията на наредбата, на заявителя се изпраща писмено съобщение да отстрани в 7-дневен срок допуснатите нередовности.

В случай че нередовностите не бъдат отстранени в срок, преписката се прекратява с решение на комисията.

 

 

 

Проучване по образуваната по заявлението преписка

 

Проучването се извършва с цел да се установи съответствието на направеното искане на условията за изменение и/или допълнение на лицензията.

 

 

Издаване на решение за продължаване срока на лицензия

 

Комисията разглежда искането по заявлението, като преценява изпълнението на изискванията и задълженията по действащата лицензия и приложените към заявлението документи с оглед на това, дали заявителят ще продължи да отговаря на условията за упражняване на лицензионната дейност след допълването/изменението.

Заявлението се разглежда от пълен състав на комисията в открито заседание.

След преценка на представените по образуваното производство становища и на събраните данни и документи комисията се произнася с решение за:

1. изменение и/или допълване на лицензията, или

2. отказ да измени и/или допълни лицензията.

 

- Правно основание

Закон за енергетиката - чл. 51, ал. 1, т. 1

- Какво е необходимо да приготвя предварително

Необходими документи:

1. Заявление за изменение/допълнение на лицензия

2. доказателства за обстоятелствата, които представляват основание на исканото изменение и/или допълнение.

В зависимост от основанието за изменение и/или допълване на лицензия заявителят представя необходимите документи за преценка на искането

За изменение/допълнение на лицензия за търговия с електрическа енергия са необходими:

А. Заявление за изменение/допълнение на лицензия за търговия с електрическа енергия

Б. Придружаващи документи:

I. По отношение представянето на доказателства за изпълнение на правните критериите за изменение/допълнение на издадена лицензия за дейността „търговия с електрическа енергия“, е необходимо заявителят да представи следната информация:

1. Документ за актуално състояние, издаден от компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която заявителят е регистриран (за лица от държави-членки на Европейския съюз или Европейското икономическо пространство);

2. Декларации за това, че:

2. 1. управителите и членовете на управителните органи на заявителя, а в случай че членове са юридически лица – техните представители в съответния управителен орган, не са лишени от правото да упражняват търговска дейност;

2. 2. управителите и членовете на управителните органи на заявителя, а в случай че членове са юридически лица – техните представители в съответния управителен орган, не са осъдени с влязла в сила присъда за престъпление против собствеността или против стопанството, освен ако не са реабилитирани (за лица от държави-членки на Европейския съюз или Европейското икономическо пространство);

2. 3. заявителят не е в производство по несъстоятелност, не е обявен в несъстоятелност и не е в ликвидация (за лица от държави-членки на Европейския съюз или Европейското икономическо пространство, ЕИП);

3. Правила за работа с потребители на енергийни услуги съгласно чл. 38в от ЗЕ (при липса на одобрени такива или в случай на актуализация);

4. Проект/и на договор/и за участие в стандартна и/или комбинирана балансираща група съгласно чл. 12 от НЛДЕ (ако е приложимо и ако се иска одобряване на нови или актуализация на одобрени такива);

5. Проект/и на общи принципи за разпределение на небаланси в стандартна и/или комбинирана балансираща група съгласно чл. 58, ал. 1, т. 2 от Правилата за търговия с електрическа енергия (ако е приложимо и ако се иска одобряване на нови или актуализация на одобрени такива).

(Декларациите по подточки 2.1. и 2.2. се подават от всеки член на управителния орган. Декларацията по подточка 2.3. се подава от лицето/лицата, представляващи заявителя по закон. Всички декларации по т. I, подточка 2 се подписват задължително, както следва: „Известна ми е наказателната отговорност по чл. 313 от Наказателния кодекс на Република България за деклариране на неверни обстоятелства“).

 

II. По отношение представянето на доказателства за изпълнение на техническите критерии за изменение/допълнение на издадена лицензия за дейността „търговия с електрическа енергия“, е необходимо заявителят да представи следната информация (само в случай на промяна в обстоятелствата, заявени с предходното заявление за издаване, изменение/допълнение или продължаване на срок на лицензията):

1. Данни и доказателства за притежаваните материални ресурси (документ за собственост/вещно право на ползване, договор за наем или декларация от собственик за съгласие за ползване на офис помещение, договори за покупко-продажба/лизинг на МПС и др.).

2. Данни и доказателства за изградената информационна мрежа за извършване на дейността. Доказателства за придобиване на собственост върху офис оборудване (договор за покупко-продажба/лизинг или декларация от собственик/лизингополучател за съгласие за ползване на компютърна техника, принтери, скенери, сървъри и др.).

3. Доказателства за комуникационни възможности (договори с доставчици на интернет, на телекомуникационни услуги и др. или декларация от лицето, страна по тези договори, че е съгласно заявителят да се ползва от тези услуги).

4. Доказателства за притежаване на права върху необходимите софтуерни продукти (документ за авторско право, лицензионни споразумения и др.).

5. Писмо от независимия преносен оператор „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД, че декларираните от дружеството технически средства (информационна мрежа, програмно осигуряване и комуникационна инфраструктура), необходими за сключване на сделки с електрическа енергия по свободно договорени цени (съгласно чл. 100, ал. 1 от ЗЕ), отговарят на условията, определени в Правилата за търговия с електрическа енергия.

6. Доказателства за наличие на персонал и неговата квалификация за извършване на дейността и за познаване на пазара на електрическа енергия, в т.ч.:

6.1. Професионални автобиографии на управителите или членовете на управителните органи на заявителя, а в случай че членове са юридически лица – техните представители в съответния управителен орган, и на наетите служители;

6.2. Копия от дипломи за завършено висше и/или средно образование и допълнително придобита квалификация на лицата по подточка 6.1.;

6.3. Договори за управление, справки за нает персонал от интернет страницата на Национална агенция за приходите или копия на трудови или други граждански договори;

6.4. Организационна структура на заявителя;

6.5. Подробно описание на функциите и дейността на отделите (структурните звена) на заявителя и броя на наетите служители във всяко едно от тях.

7. Подробно описание на изнесените дейности (ако има такива), обосновка за тяхното изнасяне, както и копия от сключени договори за изнесени услуги, в т.ч. доказателства, че лицето, на което е възложено изпълнението на дадена дейност, отговаря на съответното изискване по т. II, подточки от 1. до 6.

 

III. По отношение представянето на доказателства за изпълнение на икономическите критерии за изменение/допълнение на издадена лицензия за дейността „търговия с електрическа енергия“, е необходимо заявителят да представи следната информация:

1.  Банково удостоверение за наличие на специална разплащателна сметка на основание чл. 19 от Правилата за условията и реда за предоставяне на достъп до електропреносната и електроразпределителните мрежи за поддържане на 1/24 част от годишния оборот от търговия с електрическа енергия на територията на Република България, но не по-малко от 150 000 лв., като средствата са предназначени за обезпечаване на задълженията по сделките с електрическа енергия. Сумата по сметката трябва да бъде в размер 1/24 част от приходите от продажби на електрическа енергия за отчетната година от последния одитиран годишен финансов отчет, но не по-малко от 150 000 лв.

2. Писмено потвърждение от банката, в която е открита специалната сметка по т. 1, с което банката се задължава при поискване от КЕВР да предоставя информация относно оборотите и салдото по специалната сметка, като разходите за тези услуги са за сметка на лицензианта.

3. годишни финансови отчети на заявителя за последните 3 години, както и одиторския доклад, ако годишният финансов отчет на заявителя подлежи на независим финансов одит, в случай че не са публикувани в Търговския регистър към Агенцията по вписванията. Ако юридическото лице е новоучредено се прилагат доказателства за паричен ресурс (удостоверение от съответната банка за наличие на банкови сметки и тяхното покритие);

4. Актуализиран или нов бизнес план, изготвен за срок до 5 години, с минимално изискуема информация:

  • прогнозни счетоводни баланси, отчети за приходите и разходите и отчети за паричните потоци за периода на бизнес плана по години;
  • прогнозни цени и количества за покупка/продажба на електрическа енергия за периода на бизнес плана по години.

5. Като елемент на бизнес плана, заявителят следва да представи и подробен анализ на пазара на електрическа енергия в Република България, в т.ч.:

5.1. Възможности за развитие на заявителя на пазара (вътрешен, износ/внос и транзит на електрическа енергия от съседни страни през България);

  • Вътрешен пазар – анализ на продажните цени и определяне на сегмент, към който компанията ще насочи дейността си, сключване на договори с крайни клиенти (ВН, Ср.Н и НН), сключване на договори с други търговци или производители;
  • Износ/внос – анализ на ценовите равнища в съседни пазари, възможности за търговия и износ/внос към/от съседни държави;
  • Tранзит през България – анализ на енергийните потоци в региона;

5.2. Анализ на цените на електрическата енергия и източниците, от които заявителят възнамерява да купува;

5.3. SWOT анализ за силните и слабите страни на заявителя при позициониране на пазара:

  • Плюсове – описание на силните страни на заявителя;
  • Минуси – описание на слабите страни на заявителя;
  • Възможности – възможности за развитие на заявителя;
  • Опасности – идентифициране на опасностите, които от своя страна могат да помогнат за планиране на рисковете.

6. Данни за източниците за финансиране на дейността и доказателства за наличието на тези източници (договори за заем, договори за банков кредит, банкови референции и др.).

7. Данни и доказателства за процентното участие на съдружниците, акционерите или членовете в капитала на заявителя (съдебни решения, препис от книгата на акционерите и др.).

Образци на документи

Възможни начини за заявяване

През портал за предоставяне на електронни услуги,Със заявление на гише в център за административно обслужване,Със заявление по електронна поща,Със заявление по пощата

- Описание на електронно заявяване

Преди да започнете електронно заявяване:

 

  1. Необходимо е да инсталирате на вашия компютър Квалифицирано удостоверение за квалифициран електронен подпис (КУКЕП) или Квалифициран електронен подпис (КЕП).
  2.  Необходимо е да притежавате профил в системата „Електронно връчване“.
  3.  Уверете се, че имате инсталиран Adobe Reader. Изтеглете последната версия тук.


За да заявите услугата:

 

  1. Изтеглете подходящо заявление от връзката в секция "Образци на документи".
  2. Съхранете електронната форма на вашия компютър.
  3. Отворете формата с Adobe Reader.
  4. Натиснете с мишката върху поле от формата, за да го попълните.
  5. Попълнете всички полета с изискваната информация.
  6. От падащото меню в края на формата изберете начина, по който желаете да заявите услугата.
  7. След попълване на полетата натиснете с мишката в поле Подпис за да подпишете документа с Вашия Квалифициран електронен подпис (КЕП) и да се генерира уникален номер на заявката.
  8. Проверете наличието на генериран номер в полето "Уникален номер на заявка". Този номер е идентифициращ заявената от вас услуга и по него ще можете да проверявате статуса на заявлението в системите еВръчване и еПлащане. Ако в това поле липсва генериран номер моля уверете се, че правилно сте изпълнили предходните стъпки.
  9. След като подпишете, съхранете формата на вашия компютър.

 

Съхранената, попълнена и подписана форма е необходимо да изпратите чрез системата „Електронно връчване“ към Комисия за енергийно и водно регулиране 

 

или

 

натиснете бутона Заяви услугата.

- Такси и срокове за предоставяне на услугата

Срок за предоставяне на услугата

45 дни

Начини на плащане

По банков път

Такси

За услугата се заплаща фиксирана цена 1000 лв.

Съгласно Тарифа за таксите, които се събират от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране по Закона за енергетиката

- Резултат от услугата

Кой издава резултата от услугата

Комисия за енергийно и водно регулиране

Как ще получа резултата

Като електронен документ в профила на заявителя в системата за сигурно електронно връчване,На хартиен носител на гише в центъра за административно обслужване,На хартиен носител чрез лицензиран пощенски оператор

+ Административни звена, предоставящи услугата

Дирекция "Обща администрация"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Средец, бул. Дондуков № 8-10, п.к. 1000
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)9359628
Факс: (02)9888782
Адрес на електронна поща: dker@dker.bg
Работно време: Стандартно, от 09:00 до 17:30, пълно работно време

- Допълнителна информация

Доставчик на услугата

Допълнителни данни за услугата

Вътрешно административна услуга: Не