Z6_PPGAHG8001C6B0QP77BB1I2HU1
Всичко за електронните услуги в България - бързо и лесно
Z7_PPGAHG8001RLB0Q5AVKQL510H7

Издаване на удостоверение за ползване правата на завършили образователно-квалификационни степени на граждани, придобили полувисше и висше образование до 27.12.1995 г. и висше образование на образователно-квалификационна степен "специалист по..." до 22.05.2007 г. в страната.

Какво представлява услугата

Описание

Удостоверение за ползване правата на завършили образователно-квалификационни степени на граждани, придобили полувисше и висше образование до 27.12.1995 г. и висше образование на образователно-квалификационна степен "специалист по" в страната. Удостоверението се издава на български и чуждестранни граждани за ползване в чужбина.

 

Заявители:

 

Заявители по настоящата услуга могат да бъдат лица, придобили полувисше и висше образование в Република България до влизане в сила на Закона за висшето образование на 27.12.1995 г., както и завършилите висше образование на образователна-квалификационна степен „специалист по …” до 22.05.2007 г. Удостоверението се издава на български и чуждестранни граждани за ползване в чужбина. Заявление може да се подава от следния кръг правни субекти:

 

  1. Физически лица:
  • лично - с документ за самоличност;
  • родителите, децата и съпруга – с писмено нотариално заверено пълномощно или документ, удостоверяващ гражданското състояние;
  • адвокати - с писмено нотариално заверено пълномощно от гражданите;
  • други граждани - с писмено нотариално заверено пълномощно.

 

  1. Организации

При подаване на заявлението организациите се представляват от:

  • представителите по закон;
  • лице упълномощено от представителя по закон с писмено нотариално

- Правно основание

  • Закон за висшето образование - §. 5; §. 6; §. 32, ал. 2 и 3, Преходни и заключителни разпоредби към ЗИД на Закона за висшето образование ДВ, бр.41 от 2007г.

- Какво е необходимо да приготвя предварително

Необходими документи:

 

  • Заявление по образец до директора на дирекция „Висше образование” (може да бъде изтеглено връзката в секция "образци на документи", интернет страницата на МОН www.mon.bg и интернет страницата на Интегрираната информационна система на държавната администрация http://iisda.government.bg/, както и да бъде получено на място в Центъра за административно обслужване на министерството), в което се вписват личните данни на лицето, чиито документи се внасят за издаване на удостоверение, личните данни на подателя, както и адрес на получателя, в случай че заявителят желае получаване на документите по пощата.
  • Оригинал или нотариално заверено копие на дипломата за завършено висше/полувисше образование и на приложението към дипломата.
  • Диплома в оригинал или нотариално заверено копие за предходното образование.
  • Нотариално заверено пълномощно в оригинал (когато документите се подават от упълномощено лице). В случай че упълномощеното лице желае да приложи към документите копие на нотариално завереното пълномощно, следва да представи оригиналът на същото за сверка.
  • Документ за предплащане на цената за пощенската услуга (в случай че потребителят е заявил получаване на документите в чужбина с международна препоръчана пощенска пратка или с международна куриерска услуга).

Образци на документи

Възможни начини за заявяване

През портал за предоставяне на електронни услуги,Със заявление на гише в център за административно обслужване,Със заявление по електронна поща,Със заявление по пощата,Устно на гише в център за административно обслужване,По електронен път чрез системата за сигурно електронно връчване

- Описание на електронно заявяване

I. Заявяване на електронна услуга чрез уеб базирана електронна форма:

 

  1. Вход в Моето пространство (eGov.bg).
  2. Автентикация с възможност за избор на вид средство за електронна идентификация - Квалифициран електронен подпис (КЕП) или мобилен електронен подпис.
  3. Изберете електронна административна услуга от Каталога на услугите.
  4. Натиснете бутон Заяви услуга.

 

След избор на услуга се извършва автоматична проверка за наличен профил на потребителя в Системата за сигурно електронно  връчване (edelivery.egov.bg). В случай, че потребителят няма активен профил, или същият е деактивиран, бутон Продължи не може да бъде избран. Визуализира се съобщение „Нямате създаден профил в система еВръчване или е неактивен. За създаване/активиране на профил изберете тук”.


За да можете да подписвате документи от персоналния Ви профил в eGov.bg е необходимо да инсталирате компонента за еПодписване NexU на Вашия компютър. Приложението NexU е базирано на стандарти, приети и регламентирани от Европейската комисия и служи за връзка между Вашия интернет браузер и хранилището на електронния сертификат на Вашия компютър, с който се извършва подписването на документи. Инструкция за инсталация и използване на компонента за еПодписване можете да намерите тук

 

II.    Заявяване на електронна услуга чрез Системата за сигурно електронно връчване:
 

  1. Изтеглете подходящо заявление от връзката в секция "Образци на документи".
  2. Съхранете електронната форма на вашия компютър.
  3. Отворете формата с Adobe Reader. Уверете се, че имате инсталиран Adobe Reader. Изтеглете последната версия тук.
  4. Натиснете с мишката върху поле от формата, за да го попълните.
  5. Попълнете полетата във формата.
  6. След попълване на полетата натиснете с мишката в поле Запази или ако доставчика на услугата изисква подпис подпишете документа с Вашия Квалифициран електронен подпис (КЕП) за да се генерира уникален номер на заявката.
  7.  След приключване, съхранете формата на вашия компютър.

 

Съхранената, попълнена и подписана форма е необходимо да изпратите чрез Системата за сигурно електронно връчване към Министерство на образованието и науката.

 

- Такси и срокове за предоставяне на услугата

Срок за предоставяне на услугата

Пет работни дни. В случай на необходимост от проверка срокът от пет работни дни започва да тече от получаването на резултатите от проверката.

Такси

Не се заплаща за услугата

- Резултат от услугата

Описание

Документите се получават:

 

  1. В Центъра за административно обслужване на Министерството на образованието и науката от заявилия административната услуга срещу представяне на лична карта, входящ номер, полагане на подпис и изписване на имената на получателя в заявлението;
  2. По пощата чрез лицензиран пощенски оператор като вътрешна куриерска пратка – при изрично изразено желание на лицето за получаване на документите по пощата и заплащане на пощенските разходи за негова сметка, отразено в заявлението. Заплащането на пощенските разходи се извършва при получаване на документите;
  3. По пощата с международна препоръчана пощенска пратка с известие за доставяне – при изрично изразено желание на лицето за получаване на документите с международна препоръчана пощенска пратка и предплащане на цената за пощенската услуга, отразено в заявлението;
  4. По пощата с международна куриерска услуга – при изрично изразено желание на лицето за получаване на документите с международна куриерска услуга и предплащане на цената за куриерската услуга, отразено в заявлението.
     

!При заявено желание за получаване на документи с международна препоръчана пощенска пратка/международна куриерска услуга е необходимо адресът на получателя, да се изпише с латински букви и арабски цифри.

Кой издава резултата от услугата

Министър на образованието и науката, Директор на дирекция "Висше образование"

+ Административни звена, предоставящи услугата

Административно обслужване и секретариат
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Средец, София 1000, бул. „Княз Дондуков“ 2а, партер - „Запад“, п.к. 1000
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)9217760, (02)9217588, (02)9217589, Обажданията към обявените телефони се таксуват, съгласно абонаментния план или приложимата тарифа за предплатени услуги на абоната.
Адрес на електронна поща: priemna@mon.bg
Работно време: Стандартно, от 09:00 до 17:30, Осигурен е непрекъсваем режим на работа с потребителите в рамките на обявеното за звеното работно време

- Допълнителна информация

Доставчик на услугата

Допълнителни данни за услугата

Вътрешно административна услуга: Не