Издаване на удостоверение на прекратени осигурители, които нямат правоприемник
Издаване на удостоверение на прекратени осигурители, които нямат правоприемник
Какво представлява услугата
Описание
Услугата се предоставя на осигурители, които прекратяват дейност без правоприемник за заличаване на осигурителя.
Начин на заявяване на услугата:
- на място в съответното ТП на НОИ или архивохранилище;
- чрез лицензиран пощенски оператор;
- по електронен път по реда на Закона за електронното управление (ЗЕУ).
Осигурителите подават заявление в ТП на НОИ на територията, на което са седалищата им.
Физическите лица-осигурители подават заявление в ТП на НОИ по постоянен адрес.
Едноличните търговци подават заявление в ТП на НОИ по постоянен адрес или по седалището им.
- Правно основание
Кодекс за социално осигуряване (Загл. изм. - ДВ, бр. 67 от 2003 г.) - чл. 5, ал. 10
- Какво е необходимо да приготвя предварително
За да заявите услугата е необходимо да подадете заявление по образец.
Към заявлението за издаване на удостоверение се прилага:
- за юридическите лица с нестопанска цел (ЮЛНЦ) – удостоверения от регистъра на ЮЛНЦ към съответния окръжен съд;
- за едноличните търговци, търговските дружества, ЮЛНЦ и кооперациите, обявени в несъстоятелност – съдебно решение за обявяване в несъстоятелност (оригинал или заверено копие) със заверка за дата на влизане в сила;
- когато заявлението се подава от наследниците на починалия едноличен търговец, едноличен собственик на търговско дружество или физическо лице-осигурител и към него не е приложено удостоверение за наследници, същото се изисква служебно от съответната община (кметство);
- копие на пълномощно, в случай че заявлението се подава от упълномощено съгл. чл. 18 от АПК лице (оригиналът на пълномощното се представя само за заверка на копието). Пълномощното следва да е с нотариална заверка на подписа, когато пълномощникът е лице, извън представителство по закон или извън следните изброени лица: адвокатите; родителите, децата или съпругът; юрисконсултите или други служители с юридическо образование в учрежденията, предприятията, юридическите лица и на едноличния търговец; областните управители, упълномощени от министъра на финансите или от министъра на регионалното развитие и благоустройството, в случаите по чл. 31 ГПК; други лица, предвидени в закон.
Образци на документи
Възможни начини за заявяване
- Описание на електронно заявяване
Заявяване на електронна услуга чрез уеб базирана електронна форма:
- Вход в Моето пространство (egov.bg).
- Автентикация с възможност за избор на вид средство за електронна идентификация - Квалифициран електронен подпис (КЕП), мобилен електронен подпис, ПИК на НОИ или ПИК на НАП.
- Изберете електронна административна услуга от Каталога на услугите.
- Натиснете бутон Заяви услуга.
След избор на услуга се извършва автоматична проверка за наличен профил на потребителят в Системата за сигурно електронно връчване (edelivery.egov.bg). В случай, че потребителят няма активен профил, или същият е деактивиран, бутон Продължи не може да бъде избран. Визуализира се съобщение „Нямате създаден профил в система еВръчване или е неактивен. За създаване/активиране на профил изберете тук”.
За да можете да подписвате документи от персоналния Ви профил в eGov.bg е необходимо да инсталирате компонента за еПодписване NexU на Вашия компютър. Приложението NexU е базирано на стандарти, приети и регламентирани от Европейската комисия и служи за връзка между Вашия интернет браузер и хранилището на електронния сертификат на Вашия компютър, с който се извършва подписването на документи. Инструкция за инсталация и използване на компонента за еПодписване можете да намерите тук.
II. Заявяване на електронна услуга чрез Системата за сигурно електронно връчване:
- Изтеглете подходящо заявление от връзката в секция "Образци на документи".
- Съхранете електронната форма на вашия компютър.
- Отворете формата с Adobe Reader. Уверете се, че имате инсталиран Adobe Reader. Изтеглете последната версия тук.
- Натиснете с мишката върху поле от формата, за да го попълните.
- Попълнете полетата във формата.
- След попълване на полетата натиснете с мишката в поле Запази или ако доставчика на услугата изисква подпис подпишете документа с Вашия Квалифициран електронен подпис (КЕП) за да се генерира уникален номер на заявката .
- След приключване, съхранете формата на вашия компютър.
Съхранената, попълнена и подписана форма е необходимо да изпратите чрез Системата за сигурно електронно връчване към съответното териториално поделение на НОИ .
Забележка:
- Осигурителите подават заявление в ТП на НОИ на територията, на което са седалищата им.
- Физическите лица-осигурители подават заявление в ТП на НОИ по постоянен адрес.
- Едноличните търговци подават заявление в ТП на НОИ по постоянен адрес или по седалището им.
- Такси и срокове за предоставяне на услугата
Срок за предоставяне на услугата
След приключване на проверката по разходите на ДОО – чл. 22, ал. 4, изр. последно от Инструкция № 5 от 30.06.2005 г. за приемане и съхраняване на ведомости за заплати и трудовоправни документи на прекратени осигурители без правоприемник
Такси
Не се заплаща за услугата
- Резултат от услугата
Описание
Получаване на резултата от услугата:
- Единния портал за достъп до електронни административни услуги;
- Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ) на Държавна агенция „Електронно управление”;
- Официалния сайт на НОИ – електронната услуга Издаване на удостоверение на осигурител, който няма наети лица и не води/липсват ведомости за заплати и трудовоправни документи – когато осигурителят няма наети лица и не води/липсват ведомости за заплати и трудовоправни документи;
- Официалния сайт на НОИ - Формата за контакт с НОИ с достъп до персонални данни - с прикачен файл на образеца на заявление;
- На място в съответното ТП на НОИ или архивохранилище;
- На хартиен носител чрез лицензиран пощенски оператор.
Кой издава резултата от услугата
Ръководителят на ТП на НОИ
+ Административни звена, предоставящи услугата
- Допълнителна информация
Доставчик на услугата
Национален осигурителен институт
Идентификатор: 1379
Кой може да предостави информация за услугата
Отдел "Краткосрочни плащания и контрол"
Допълнителни данни за услугата
Вътрешно административна услуга: Не
Последна актуализация: 02.10.2024 г.