Z6_PPGAHG8001C6B0QP77BB1I2HU1
Всичко за електронните услуги в България - бързо и лесно
Z7_PPGAHG8001RLB0Q5AVKQL510H7

Удовлетворяване на реституционни претенции и удостоверяване наличието и/или липсата на реституционни претенции

Какво представлява услугата

Описание

І. Удостоверяване на наличието или липсата на реституционни претенции

 

Под "реституционни претенции" се разбира заявени в Министерството на икономиката искания за обезщетяване по реда на Закона за обезщетяване на собствениците на одържавени имоти (ЗОСОИ) и/или по реда на § 18 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол (ЗПСК), който препраща към чл. 18 от отменения Закон за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия (ЗППДОБП (отм.)) за одържавени имущества, включени в активите на търговски дружества, в които министърът на икономиката упражнява правата на собственост на държавата.

 

Под "удостоверяване на наличието или липсата на реституционни претенции" се разбира предоставяне на информация на заинтересовани лица за наличието или липсата на регистрирани в Министерство на икономиката или в Министерства, чиито правоприемник е то, искания за обезщетяване по реда на ЗОСОИ, по реда на § 18 от ЗПСК, който препраща към чл. 18 от отменения Закон за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия (ЗППДОБП (отм.)) и за заявени вещни права по § 6 (1) от ЗППДОБП (отм.) за одържавени имущества, включени в активите на търговски дружества, в които министърът на икономиката упражнява или е упражнявал правата на собственост на държавата.

В случай на наличие на реституционни претенции се предоставя и информация за етапа, в който се намира процедурата по обезщетяване на регистрираното искане — наличие на акт за признаване на правото, вида на обезщетението, наличие на последващ акт за определяне на размера на определеното обезщетение, както и дали обезщетението е получено от правоимащите лица.

Информацията за наличието или липсата на реституционни претенции се предоставя въз основа на искане от заинтересовано лице или организация. Искането може да бъде направено в устна форма или чрез писмено заявление.

 

ІІ. Удовлетворяване на реституционни претенции

 

Под "удовлетворяване на реституционни претенции" се разбира предоставяне на правоимащите лица на определеното обезщетение по реда на ЗОСОИ и/или по реда на чл. 18 от ЗППДОБП (отм.) за одържавени имущества, включени в активите на търговски дружества, в които министърът на икономиката упражнява праватана собственост на държавата.

Определеното обезщетение може да бъде с компенсаторни записи и/или с акции или дялове от капитала на дружествата, в чиито активи са били включени обезщетените имущества.

 

Забележка: за предоставяне на обезщетение, определено с компенсаторни записи виж услуга: издаване на компенсаторни записи и връчване на депозитарни разписки за притежаване на компенсаторни записи на правоимащите лица по реда на ЗОСОИ.

 

Предоставяне на обезщетение с акции или дялове от капитала на търговски дружества

Обезщетението се предоставя чрез прехвърляне на акции или дялове от търговски дружества. Прехвърлянето се извършва съобразно правилата за прехвърляне на акции и дялове от търговски дружества, предвидени в Търговския закон и след подписване на споразумение за прехвърляне на акции или дялове между правоимащо лице или негов пълномощник и министъра на икономиката.

Споразуменията за прехвърляне на акции или дялове се сключват лично от правоимащите лица или от техни пълномощници или се изпращат на правоимащите лица за подпис, след което те ги връщат за подпис от страна на министъра на икономиката.

Забележка: когато сключените споразуменията са за прехвърляне на дялове се извършва нотариална заверка на подписите, съгласно чл. 129 ал. 2 от Търговския закон.

 

Когато предмет на прехвърляне са поименни безналични акции, процедурата приключва с регистрирането на сключеното споразумение в Централен депозитар по нареждане на министъра на икономиката. Правоимащото лице получава удостоверителния документ за притежаване на акции (депозитарна разписка) от дружеството, чиито акции се прехвърлят със споразумението.

 

Когато предмет на прехвърляне са поименни налични акции, процедурата приключва с джиросване по реда на чл. 187 от ТЗ от министъра на икономиката и енергетиката на акциите, респ. временно удостоверение за притежаване на акции. Временното удостоверение се издава съгласно правилата на Търговския закон и устава на съответното дружество, чиито акции се джиросват. Джиросаните временни удостоверения се връчват от служител в отдел "Реституция и приватизационен архив" на правоимащото лице лично или на упълномощено от него лице (пълномощното е нотариално заверено и в него трябва изрично да е посочено, че упълномощеното лице има право да подпише и получи временно удостоверение). След връчване на временното удостоверение за притежаване на акции, правоимащото лице следва да положи подпис в книгата за акционера, която се води от дружеството, чиито акции са джиросани.

 

Когато предмет на прехвърляне са дялове от търговски дружества, процедурата приключва с регистриране на сключеното споразумение в търговския регистър от управителя на дружеството след като са спазени изискванията за приемане на нов съдружник.

В Министерството на икономиката е наличен информационен ресурс - база данни за определените като обезщетение и прехвърлени акции и дялове.

Относно извършването на административната услуга и обжалване на отказа за извършването й, се прилагат разпоредбите на Административнопроцесуалния кодекс.

- Правно основание

Закон за обезщетяване на собственици на одържавени имоти - чл. 6, ал. 3

Закон за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия - чл. 18; п. 6, ал. 1

- Какво е необходимо да приготвя предварително

І. Удостоверяване на наличието или липсата на реституционни претенции

 

Необходимо е да бъде попълнено заявление, в което трябва да бъде посочено:

 

  1. Наименованието, седелището, адреса на управление на юридическото лице и имената на физическото лице, което го представлява. В случаите, когато информацията е необходима на физическото лице - трите имена и адрес на физическото лице.
  2. Точно описание на информацията, която е необходима.
  3. Точно описание на имуществото, предмет на проверка за реституционни претенции.
  4. Търговското дружество, в дълготрайните активи на което е включен одържавения имот.
  5. Изрично изразено желание как да бъде получено исканото удостоверяване: чрез лицензиран пощенски оператор на адрес (посочен в заявлението), лично на гише или по електронен път на посочена електронна поща.
  6. Когато заявлението е подадено от пълномощник, пълномощното се прилага към заявлението.
  7. По преценка на подателя, към заявлението може да се приложат допълнителни документи, които могат да помогнат за изясняване на обстоятелствата.


ІІ. Удовлетворяване на реституционни претенции

 

Процедурата започва, след като лицата, които имат определено обезщетение с акции или дялове подадат в Министерство на икономиката заявление, придружено с:

  1. заявление за съгласие с определеното обезщетение.
  2. клетвена декларация за разпределение на квотите на наследяване.
  3. актуални удостоверения за наследници
  4. нотариално заверено пълномощно (в случай на упълномощаване), в което изрично е посочено, че упълномощеното лице има право да подпише и получи споразумението.
  5. Декларация за съгласие за обработване на лични данни.
  6. Декларация за съгласие за предоставяне на лични данни на трети лица (Централен депозитар АД или търговско дружество, чиито акции/дялове са предмет на прехвърляне)

Образци на документи

Възможни начини за заявяване

През портал за предоставяне на електронни услуги,Със заявление на гише в център за административно обслужване,Със заявление по електронна поща,Със заявление по пощата,Устно на гише в център за административно обслужване,По електронен път чрез системата за сигурно електронно връчване

- Описание на електронно заявяване

Преди да започнете електронно заявяване:
 

  1. Необходимо е да инсталирате на вашия компютър Квалифицирано удостоверение за квалифициран електронен подпис (КУКЕП) или Квалифициран електронен подпис (КЕП).
  2. Необходимо е да притежавате профил в Системата за сигурно електронно връчване.
  3. Уверете се, че имате инсталиран Adobe Reader. Изтеглете последната версия тук.

 

За да заявите услугата:
 

  1. Изтеглете подходящо заявление от връзката в секция „Образци на документи“.
  2. Съхранете електронната форма на вашия компютър.
  3. Отворете формата с Adobe Reader.
  4. Натиснете с мишката върху поле от формата, за да го попълните.
  5. Попълнете всички полета с изискваната информация.
  6. След попълване на полетата натиснете с мишката в поле Подпис за да подпишете документа с Вашия Квалифициран електронен подпис (КЕП) и да се генерира уникален номер на заявката.
  7. Проверете наличието на генериран номер в полето "Уникален номер на заявка". Този номер е идентифициращ заявената от вас услуга и по него ще можете да проверявате статуса на заявлението в системите еВръчване и еПлащане. Ако в това поле липсва генериран номер моля уверете се, че правилно сте изпълнили предходните стъпки.
  8. След като подпишете, съхранете формата на вашия компютър.

 
 

Съхранената, попълнена и подписана форма е необходимо да изпратите чрез системата „Електронно връчване“ към Министерство на икономиката и индустрията.

 

или


 
Натиснете бутона Заяви услугата за връзка със системата.

 

- Такси и срокове за предоставяне на услугата

Срок за предоставяне на услугата

14 дни

Такси

Не се заплаща за услугата

- Резултат от услугата

Как ще получа резултата

Като електронен документ в профила на заявителя в системата за сигурно електронно връчване,Като електронен документ чрез портал за предоставяне на електронни услуги,На хартиен носител на гише в центъра за административно обслужване,На хартиен носител чрез лицензиран пощенски оператор

+ Административни звена, предоставящи услугата

Дирекция "Административно обслужване"
Адрес: обл. София (столица), общ. Столична, гр. София, р-н Средец, ул. "Славянска" № 8, п.к. 1052
Код за междуселищно избиране: 02
Телефон за връзка: (02)940 7001, (02) 940 7327, (02) 940 7331
Адрес на електронна поща: e-docs@mi.government.bg
Работно време: Стандартно, от 09:00 до 17:30, Съгласно чл. 37, ал. 4 от Устройствения правилник на Министерството на икономиката и индустрията, работното време на административните звена, които осъществяват адинистративно обслужване на граждани е от 09.00 ч. до 17.30 ч. Работното време на Центъра за административно обслужване на гражданите e от 9,00 до 17,30 ч. в делнични дни без прекъсване. Телефоните за връзка с ЦАО са на цената на един градски разговор, съгласно тарифата на набиращия абонат.

- Допълнителна информация

Доставчик на услугата

Кой може да предостави информация за услугата

Дирекция "Индустриални отношения и управление на държавното участие", отдел "Реституция и приватизационен архив"

Допълнителни данни за услугата

Вътрешно административна услуга: Не